Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kun je een schapenvel zelf rood kleuren in de wasmachine?

En hoe zorg je ervoor dat het schapenvel terug zacht word? Nu is het hard geworden na het wassen?

10 jaar geleden
3.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ik zou het nooit in de wasmachine doen. Je hebt er geen zicht op wat er achterblijft en misschien je volgende was verpest. Geeft de handleiding van de kleurstof dat aan; b.v. met een programma waarmee je de was kunt stijven?

De wasmachine is bedoeld om schoon te maken, je kunt ook geen tijd instellen dat de kleurstof moet intrekken en er wordt veel gespoeld.
Voor de zekerheid kun je het beter in een teil doen. Kun je zelf de tijdsduur bepalen en wordt niets anders ook rood.

Een wolwasprogramma, wolwasmiddel, wasverzachter en niet drogen in de zon maar binnen aan de lijn kunnen helpen dat het zacht blijft.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De verf voor wol is ook alleen geschikt voor handwas.
http://www.dylon.nl/help.html
Het kleuren kan inderdaad het beste in een teil, met de hand.
Schapenvachten worden hard met wassen omdat de vacht meestal te snel droogt, en dan de lanoline ( hetwolvet) in de vacht teveel opgedroogd is.
Je kan de vacht weer zacht maken door deze volledig in te wrijven met lanoline. Als hij na het wassen ook wat is gaan vervilten kan je het kammen met een haarborstel. Zonder bolletjes op de uiteinden! Dan trek je de haren van het vel.
Dit werkt bij ons (mijn vriend en ik looien zelf verschillende soorten vachten) erg goed.
Succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kan ik ook de bruinachtige pantoffels uit schapenvacht van kleur veranderen?
Waarschijnlijk wordt dan ook de mooie witte binnenkant gekleurd?
Zijn er kleuren die gemakkelijker aan te brengen zijn op dit bruin?
Alvast bedankt!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding