kan ik losse schapenwol -rechtstreeks van het schaap- in de wasmachine wassen?

of gaat dit helemaal fout voor de wol en de machine? en wat is anders een goed alternatief? in bad? met wasmiddel? azijn? zout? heet of lauw water? het gaat om een grote hoeveelheid, ongeveer 7 schapen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
29K

Het beste antwoord

Kort antwoord: ja, dat kan.
Lang antwoord: Je kan het beste niet te veel tegelijk wassen, met een wolwasmiddel. De stukken vacht doe je in een lingeriezak (te koop bij winkels als de Blokker). In de machine op een wolwasprogramma.
Wat het spinnen betreft: ik spin, brei en weef, en heb al veel gesponnen, zowel vuil als schoon. Uit ervaring weet ik dat een gewassen vacht wel degelijk goed gesponnen kan worden, je kan zelfs een vacht eerst verven en dan spinnen.
Het is net welk resultaat je wil. Een beetje rustiek, of een egaal gladde draad. Het kan allemaal.
Wat voor schapen zijn het, en wat wil je maken met de wol?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik kan je garanderen dat dit helemaal goed gaat, mits het niet te warm gewassen wordt. Ik zou niet meer dan 40 graden doen om te voorkomen dat de kwaliteit van de schapenwol achteruit gaat. In principe moet een wasmachine hier tegen kunnen. Bij mij gaat het altijd goed, ik was dan op 30 graden, kort programma. Klein beetje wasmiddel erbij en inderdaad 1 scheutje azijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan verse schapenwol het beste met de hand in een flinke teil wassen, dat deed mijn moeder ook altijd toen we schapen hadden. De wol kwam er altijd mooi uit en niet vervilt.
Als je het in de wasmachine wilt doen; als het goed is zit er een stand 'handwas' op het ding, die moet je instellen voor het wassen van dit soort gevoelig materiaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord blijkt dus ja te zijn, begrijp ik. Maar als je veel wol hebt en je bent bang dat de machine vol haren komt te zitten was het dan verpakt in een dekbedovertrek.
12 jaar geleden
Als je een afgeschoren schapenvacht wast zul je het vet verwijderen (lanoline). Als je de wol wil spinnen om van te breien is dit ongewenst, "vuile" wol spint juist prima. Voor toepassingen waarbij je de wol ongesponnen als vulling gebruikt zal wassen geen probleem zijn. Wol om te spinnen kun je voor het twijnen wel al wassen met de hand, hoewel ook na het twijnen nog kan. Ik heb zelf op een oud spinnewiel leren spinnen, dus weet hoe het aanvoelt.
grtz. Koos.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lanoline wolkuur is uitstekend te gebruiken om wolwikkels en wollen luierbroekjes (-of andere wolartikelen) te voorzien van eennatuurlijke waxlaag. Na het wassen kunnen de broekjes in een lanolinebadje ondergedompeld worden. Zou dit ook met de losse wol kunnen doen na het wassen zodat het spinnen wel goed gaat? Dus bv een mokje vol in de wasmachine na het gewone (wol) wasprogramma? Dan is de wol goed schoon, maar toch nog goed "vet"?
Klopt wat Koos zegt. Als je de wol wilt gaan spinnen kun je de minder vieze wol eerst kaarden en de echt vieze wol (van de achterhand) kun je eerst wassen maar dan zou ik het met de hand doen en niet te lang zodat de wol wel enigszins vettig blijft anders " pakt" het niet lekker met spinnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik waste de vacht altijd in een teil en dat deed ik met zout. Ik gebruikte de wol voor het maken van poppen voor mijn kinderen (antroposofische)

Nu koop ik gewoon gekaarde wol om ze te maken voor mijn kleinkind
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wassen op de hand is volgens mij de beste oplossing. De wol blijft hierdoor lekker zacht en klit niet in elkaar. Wol 'schrikt' als het ware van de combinatie warm en koud en zeepsop. Dan gaat alles aan elkaar klitten.
Ik deed de wol altijd in het bad met vrij warm water, zo uit de warme kraan.
Een flinke hand soda erbij en dat een aantal uren laten staan.
Daarna een aantal keer goed spoelen, telkens met lauw water.
Eventueel kun je bij de eerste keer 'spoelen' klein beetje shampoo erbij doen in het water voor een frisse geur (wol is ook 'haar') Daarna weer goed spoelen.
Dan in een sloop (dichtgebonden) in de centrifuge (een losse of die van de wasmachine) en daarna op een laken of handdoek op een rekje, b.v. in het trapgat, laten drogen.

Ik heb een winkel gehad en verkocht ook wol, die ik zelf op deze manier waste. De vraag werd zo groot dat ik het niet meer bij kon houden om de wol op de hand te wassen.
(Een van mijn kinderen zei toen: 'Mama, er ligt altijd een schaap in het bad'.....)
Toen ben ik overgestapt op gewassen gekaarde wol.