hoe verwijder je vlekken van afrikaanse rode aarde uit kleding?

ik heb al laten weken in groene biotex, daarna gewoon gewassen...helpt niet. daarna geweekt in blauwe biotex, daarna gewassen met voorwas....heeft ook niet geholpen...nu weet ik het niet meer...rood stof uit gambia, hoe krijg je dat uit je kleding?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (3)

Dat rood is ijzeroxide, dus roest.

Kleding met roestvlekken behandel je door de stukken een nacht in zure melk te zetten. Gooi het kledingstuk daarna gewoon in de wasmachine.

Ook handig, maar alleen toepasbaar op witte kleding: gebruik citroensap op de vlek, strooi hier een beetje zout op en wrijf dit goed in. Geef het zout even de tijd om de vlek op te nemen en spoel het kledingstuk daarna uit.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Hoezo is rode leemgrond roestig?
Cryofiel
10 jaar geleden
Dat was ook mijn eerste gedachte: de rode kleur van de grond wordt veroorzaakt doordat de grond daar ijzer bevat. Het ijzer roest natuurlijk, en ijzeroxide is rood.
Amadea
10 jaar geleden
Verhip, ja, wéér wat geleerd. Die bodemsoort heet Lateriet, en de rode kleur is ontstaan door ophoping van ijzer en aluminium.
Poet
10 jaar geleden
Feitelijk is ijzer en aluminium het restant van de oorspronkelijke grond(korreltjes). De rest daarvan is in de loop van de tijd opgelost en weggespoeld door regen, warmte en zuren in de grond.
probeer groene zeep van driehoek en smeer het op de plekdie je dan eerst nat maakt en dan een uurtje of meerderen laten intrekken en met een kleeddings borstel een beetje boenen maar niet te hard en dan in de wasmachien success!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijder aarde- en moddervlekken bij voorkeur met het Vanish Oxi Action Poeder of de Vanish Oxi Action Gel.