Roestvrijstalen en zilveren bestek kan normaal gesproken goed in de vaatwasmachine worden gereinigd, maar u dient de volgende voorzorgsmaatregelen te nemen:
Spoel voedsel met een hoge zuurgraad, zoals dressing of fruit, en veel zout van uw vaat af voordat u deze in de machine zet. Direct of langdurig contact hiermee kan uw bestek aantasten.
Als u bestek in het bestekmandje plaatst, stop het mandje dan niet zo vol dat het water er niet goed bij kan. Zo zorgt u ervoor dat elk voorwerp goed wordt gewassen, gespoeld en gedroogd.
Let op dat er geen vaatwasmiddel direct op uw bestek terechtkomt, want dit kan corrosie veroorzaken.
Haal bestek aan het einde van de cyclus uit de vaatwasmachine, zodat het niet in een vochtige omgeving blijft staan. Dit voorkomt corrosie/roest, met name bij zilveren bestek.
Zet zilver en roestvrijstaal niet in hetzelfde mandje, want dit kan dofheid en roestplekken veroorzaken.
Bestek met een houten of benen handvat is niet vaatwasmachinebestendig.
Oud bestek kan een handvat hebben dat met lijm vastzit. Deze voorwerpen moeten met de hand worden gereinigd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan maar zorg ervoor dat ze netjes naast elkaar liggen bovenaan op het raam.
Sommige merken hebben een speciaal raam voor zilver bestek waar ze ook stuk voor stuk naast elkaar in geschikt liggen.
Niet vermengen met inox (roestvrij staal) en op het einde van de wascyclus haalt u het uit de machine om manueel af te drogen en te beletten dat het geoxideerd of zwart wordt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zilveren bestek moet je met de hand afwassen.

Jij hebt Gero "Zilvium", dat is verzilverd, niet zilver. Dus ja, dat kan in de afwasmachine, maar bij intensief gebruik zal het verzilverde gedeelte sneller slijten.

Vind je het mooi en wil je er langer mee doen, dan raad ik je aan het voortaan met de hand af te wassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hier ben ik het 100% eens! Verzilverd bestek (en alle andere verzilverde voorwerpen) wordt heel snel lelijk als het in de vaatwasser wordt gewassen!
Ik zou het verzilverde bestek met de hand afwassen, daarna in een bak warm water leggen en daarna met een schone zachte (oude) theedoek afdrogen. Dit heet 'poleren' en zorgt ervoor dat je bestek mooi glimmend blijft en er geen vlekken op komen. De verzilverde laag kan bij intensief gebruik van de RVS of Alpaca-kern van je bestek afgaan, en dat is zonde. Als je je verzilverde bestek lang mooi wilt houden stop je het dus niet in de vaatwasser.