Nicotine aanslag kun je verwijderen met een goede ontvetter, bij st Marc, wat te koop is bij de bouwmarkt.

Toegevoegd na 31 minuten:
Maar ook Safe D-greaser en Dasty ontvetter, de gele fles van de Wibra, is hiervoor geschikt, maak het autootje niet te nat, ivm roestvorming. Breng het reinigingsmiddel aan op een doekje, indien nodig verdund met water en poets zo je autootjes voorzichtig schoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gemakkelijkst kan u dat doen met Silitbang powercleaner ontvetter.
Spray uw modelauto in , even laten weken en dan goed afspoelen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Cillitbang natuurlijk ipv Silitbang !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zou voor bluewonder allesreiniger gaan.
Maar het ligt er ook aan wat je bedoelt met modelauto's

Als je het hebt over bijvoorbeeld dinkytoy's en matchbox autootjes die kan je rustig met het bovenstaande middel reinigen.
Maar ook remmenreiniger kan goed werken, let wel dit goedje is vrij agressief.
Dus als je daarmee gaat werken, insmeren ( liefst met een oude tandenborstel ) en dan gelijk afspoelen met heet/warm water en drogen.

Heb je het over bouwdoosmodellen, dan gewoon met de gangbare huishoudmiddelen te keer gaan en zeker geen zware chemische ( agressieve ) reinigingmiddelen gebruiken daar dit plastic zeer fragiel is.

Een modelauto in de geest van een elektro of brandstof aangedreven rc wagen die kan je ook goed behandelen met remmenreiniger, maar ook deze moet je dan wel weer goed afspoelen.

Note;
Kunstof wordt broos als je de remmenreiniger te lang laat inwerken.