Je doet de trui binnenste buiten in een emmer met lauwwarm water met een vloeibaar wolwasmiddel. Als je dat niet hebt, kun je ook een klein dopje shampoo gebruiken.

Laat het even weken en af en toe even bewegen. Om de paar minuten of zo. Niet te veel roeren en kneden.
Na ongeveer een half uur, zachtjes uithalen en een paar keer goed spoelen met koud water. Tijdens het spoelen ook heen en weer bewegen.

Dan zachtjes uitknijpen tot het ergste vocht eruit is en op een handdoek te drogen leggen.

Was ze!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft eigenlijk altijd de voorkeur wol met de hand te wassen. In elk geval moet het etiket in de kleding hier goed op worden nagekeken. Staat op het label een handje in een tobbe, dan moet de wol absoluut met de hand gewassen worden. Dat moet dan gebeuren in lauw water, met een wolwasmiddel.
De wol nooit uitwringen, maar voorzichtig uitknijpen. Na het wassen een aantal malen uitspoelen, eveneens in lauw water.
Wol is vatbaar voor snelle temperatuurwisselingen. Langzaam verwarmen en/of afkoelen is dus cruciaal.
Laat wol nooit weken, want daardoor kan het gaan vervilten.
Centrifugeren kan beter ook achterwege gelaten worden. Tere wollen kleding kan men het beste liggend, of goed ondersteund laten drogen, waarbij het kledingstuk zo goed mogelijk in vorm wordt gebracht. Hang een trui nooit op met een paar wasknijpers aan de mouwen.
Gebruik nooit wasverzachter voor je wol: wasverzachter zet een soort film op de wol die ronduit schadelijk is voor de vezel en die al de goede eigenschappen van de wol teniet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn wollen spullen doe ik gewoon in de wasmachine, op het wolwasprogramma. Ik heb nl. een gruwelijke hekel aan dat geflodder met de hand.
Heel belangrijk is de temperatuur, niet hoger dan 30 graden. Ook de hoeveelheid wasmiddel is van belang. Een halve eetlepel wasmiddel is al voldoende.
Om de truien te drogen gebruik ik het wasrek. Een handdoek op het wasrek en daar de trui opleggen. Zo komt er lucht van alle kanten en is je was eerder droog. Plat op de grond kan ook, maar als het een paar dagen duurt eer de was droog is, begint het zo te ruiken.
Nog een tip: als je het toch met de hand doet, gebruik de slacentrifuge om het meeste vocht eruit te slingeren. Wel voorzichtig doen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig hebben de meeste wasmachines inderdaad een wolprogramma, ik was ze ook gewoon in de wasmachine, altijd goed gegaan. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, dat is helemaal superdelux zeg :)
een wollen trui moet je heel voorzichtig door het water bewegen en vooral niet knijpen of kneden.
De trui zal kan dan gaan vervilten en krimpen.
Uiteindelijk liggend drogen.