Hoe kan ik glasscherven met vocht opruimen?

Ik heb net een wijnfles laten vallen, en ik heb natuurlijk eerst de zichtbare scherven opgepakt, en met een doekje alle wijn die op de grond lag geabsorbeerd en uitgewrongen boven een emmer. Hierbij heb ik me een paar keer in m'n vingers gesneden, ondanks dat ik met wat papiertjes de scherven al zoveel mogelijk bijeen had geveegd. Hoe pakken jullie dit aan? Vegen of stofzuigen als er nog zoveel nattigheid op de vloer ligt lijkt me ook niet handig, of ligt dat aan mij? Iemand praktische tips?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Dat ligt aan de vloer. Ik neem aan dat het een harde vloer is (tegels of parket/laminaat) dit vanwege het opvegen van de splinters voor wat betreft het (eventueel) beschadigen van de vloer. Eerst pak je een blik en handveger. Dan ga je eerst met flinke proppen nat keukenpapier op de plekken drukken waar nog glassplinters liggen en tegelijk maak je een beetje vegende beweging naar het blik toe zodat er zoveel mogelijk glassplinters in het natte papier blijven steken en die proppen gooi je dan op het blik.

Daarna druk je met droog papier de vloer droog en deponeer ook dit papier op het blik. Daarna pak je een heel sterke zaklamp, looplamp of dergelijke en schijn je heel goed over de plekken waar glassplinters kunnen liggen. En dat kan soms meters in de omtrek zijn. Dan veeg je die droge scherven met de handveger op het blik.

Vooral bij een houten vloer is het heel belangrijk dat je heel goed kijkt of er nog iets van scherven ligt, anders kun je verwondingen oplopen als je wel eens op blote voeten rondloopt en ook kunnen die scherfjes in je zolen gaan steken zodat je daardoor (later) de vloer kunt beschadigen.
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Met een blik en veger even alles langsgaan, die kun je vervolgens afspoelen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst met stoffer en blik de grootste scherven verwijderen, daarna met (vochtig) keukenpapier of toiletpapier de flinterdunne splintertjes opvegen en -deppen. Als alles goed droog dan nogmaals met de stofzuiger erover gaan, dan heb je al het glas wel weg. (Kijk daarbij ook wat verder, want het spat een heel eind weg!)