Is mijn pomp van mijn wasmachine defect?

Tijdens wassen van mijn wasmachine is die plotseling gestopt, terwijl ik op dezelfde morgen mijn kledingstukken nog had gewassen. Het merk is Bauknecht. Het waterafvoer is ermee opgehouden. Nu is mijn trommel met 1/8 deel water gevuld. Centrifugeren doet die ook niet. Het klepje dat rechtsonder wasmachine heb ik al schoongemaakt. Weet iemand wat met deze bauknecht 6670 wasmachine aan de hand is? Hij is 6 jaar oud.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16.2K

Antwoorden (6)

De motor is kapot, dat afpompen doet ie pas als ie klaar is met de was. Hij staat nu nog ergens in het midden. Een nieuwe motor is echter razend duur (150,- en 250,-):

http://www.gigaparts.nl/wasmachine-motor-c-22_225.html?gclid=CIKd-vSfnbUCFWbKtAodvBEATQ
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je hem op afpompen zet en de pomp doet niks,zal deze wellicht geblokkeerd zitten.

Wasmachine afkoppelen van elektriciteit en ook de watertoevoer sluiten.
Wasmachine kantelen ,de slang die op het pompje zit eraf koppelen en dan het eventueel vuil eruit halen (stukje knoop oid),dan je ervan verzekeren door aan de schroefbladen van de pomp te draaien dat deze los zit.En dan alles terug monteren.

Vergeet de kraan niet terug te openen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
-Krijgt de wasmachine spanning (stop doorgeslagen, aardlekschakelaar eruit)?
-Werkt de pomp wel? Eerst water afpompen.
-Zijn de waterniveau schakelaars goed? (hoog en laag niveau detectie).
-Draait de motor (trommel) wel? (Versleten koolborstels in de motor) komt nogal eens voor, dit kan heel goed bij 6 jaar oud) De motor hoeft dan absoluut niet vervangen te worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
koolborstels voor Bauknecht
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan de pomp zijn, maar ook een rare storing.

Wij hadden zoiets met een niet al te oude AEG in een studentenhuis. Het gebeurde af en toe.
De oplossing bij ons was om de machine leeg te laten lopen via het slangetje bij het klepje. Daarna (soms de volgende dag) deed ie het weer, we zijn er nooit achter gekomen wat het was, maar toen het appartement verkocht werd heeft de wasmachine het nog een tijdje gedaan bij een zus van iemand.

Je zegt dat je rechtsonder hebt schoongemaakt. Is het water er toen uitgelopen of zit ie nog steeds vol?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u de pomp hoort draaien dan zit er een obstructie in de afvoerleiding, gewoon de darm afzoeken en rectificeren.

Als u zeker bent dat de spanning nog op is dan moet u eens instellen op afpompen, als u een geronk hoort is de rotor van de pomp geblokkeerd door een muntje, knop van kledij, enz, die kan u meestal vrijmaken door de filter op te maken want die is steeds tegen het pomphuis gemonteerd.

Hoort u geen geronk dan zal u moeten meten of er spanning op de motor komt, zo ja dan is de motor kapot maar die kan gemakkelijk vervangen worden en kost bij Bauknecht € 50 (zie link)

Is er geen spanning op dan zal u systematisch moeten terug meten tot waar de fout zich voordoet en dan beoordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mogelijk is de trommel geblokkeerd. Goede tip is inderdaad het afpompen. Dat zou de wasmachine ook met een blokkade moeten doen. Zo niet, dan is de motor, koolborstel of elektronica kapot. Succes