Het heeft eigenlijk altijd de voorkeur wol met de hand te wassen. In elk geval moet het etiket in de kleding hier goed op worden nagekeken. Staat op het label een handje in een tobbe, dan moet de wol absoluut met de hand gewassen worden. Dat moet dan gebeuren in lauw water, met een wolwasmiddel.
De wol nooit uitwringen, maar voorzichtig uitknijpen. Na het wassen een aantal malen uitspoelen, eveneens in lauw water.
Wol is vatbaar voor snelle temperatuurwisselingen. Langzaam verwarmen en/of afkoelen is dus cruciaal.
Laat wol nooit weken, want daardoor kan het gaan vervilten.
Centrifugeren kan beter ook achterwege gelaten worden. Tere wollen kleding kan men het beste liggend, of goed ondersteund laten drogen, waarbij het kledingstuk zo goed mogelijk in vorm wordt gebracht. Hang een trui nooit op met een paar wasknijpers aan de mouwen.
Is machinewas mogelijk, dan blijft het nog opletten. In principe kan je wol wassen in een gewone machine op het ‘wolwasprogramma’ van 30ºC. Maar enkel indien je de temperatuurknop af zet (dus geen 30°C, maar koud water).
Gebruik nooit wasverzachter voor je wol: wasverzachter zet een soort film op de wol die ronduit schadelijk is voor de vezel en die al de goede eigenschappen van de wol teniet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waardevol compleet antwoord+1

Andere antwoorden (3)

je trui niet meer aantrekken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je voorkomt het door de trui op de hand te wassen in heel lauw warm water met een wolwasmiddel (vloeibaar).
Goed uitduwen, liever niet centrifugeren. Tussen handdoeken deppen en op een handdoek laten drogen. Niet bij een warmtebron.

Overigens het is beter een wollen trui helemaal niet te wassen. Leg het een nacht in buiten in de mist op op verse sneeuw. Wol reinigt zich zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Draag een T-shirt onder de trui en was de trui zo min mogelijk. Je kunt de trui ook luchten (en als het mogelijk is in de sneeuw leggen).

Maar als de trui toch gewassen moet worden dan kan dat op twee manieren:
Op de hand:
Neem een ruime hoeveelheid water van 30 graden en los daarin een vloeibaar wolwasmiddel op. Je hebt veel water nodig omdat wol veel vocht opslorpt. Was het kledingstuk onmiddellijk zonder het te weken.
Ga bij het wassen niet wringen of wrijven. Zo gaat de wol krimpen en vervilten.
Spoel een paar maal goed uit in lauw water zonder te wringen. Wassen en spoelen moet op dezelfde temperatuur gebeuren. Wol “schrikt” namelijk wanneer de temperatuur verschilt en gaat als gevolg daarvan krimpen.
Laat het kledingstuk liggend drogen, zo behoudt het zijn vorm.

In de wasmachine:
Bekijk eerst en vooral goed het label: mag dit kledingstuk wel in de machine? Indien ja, was het dan met een wolwasprogramma (30 graden) en een vloeibaar wolwasmiddel.
De machine mag maximum ¼ vol zitten. De temperatuur maximaal op 30 graden instellen.
Centrifugeer het kledingstuk op de hoogste stand, maar niet langer dan één minuut. Laat het liggend drogen, zo behoudt het zijn vorm.

Opm. Zelf doe ik het altijd op het wolwasprogramma in de wasmachine en heb nooit problemen. Dit programma is speciaal voor het wassen van wollen kleding gemaakt. Als je op de hand wast, heb je veel meer kans op temperatuurverschillen die maken dat de trui 'schrikt' en daardoor krimpt.