wat doet zeep?

zeep maakt vlekken schoon uit kleding en wast viezigheid van je lichaam, maar wat doet het nou precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Zeep bevat moleculen met een bolle kop en een lange, rechte staart. De kop houdt van water, de staart juist niet. De laatste zoekt daarom in het sop het vuil op, want daar is geen water. Dat betekent dat vuile vlekken in je kleren of op je vaat talloos veel zeepstaarten bevatten, die daar niet meer uit willen. De waterminnnende koppen doen het tegenovergestelde. Zij willen zo ver mogelijk van het vuil vandaan blijven, en proberen het zeepmolecuul het water in te trekken. Dat zorgt voor een kracht die de vlekken losweekt. Uiteindelijk drijft al het vuil in het water, met zeepkoppen die overal uitsteken. Die voorkomen dat de vuildeeltjes weer samenklonteren en als een nieuwe vlek neerslaan op je trui of bord.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Door de zeep was je het vet van je handen. Vet stoot water af. Dus na het handen wassen houden je handen meer water vast.

De werking van zeep is als volgt:
Zeep bestaat uit heel kleine deeltjes (moleculen) die een kop en een staart hebben. De kop van een zeepdeeltje houdt erg van water. De staart houdt helemaal niet van water, maar wel van vet. Als je je handen met zeep wast, gaan de staarten van de zeepdeeltjes in het vet vastzitten en omringen het hele vetdeeltje. Daardoor komt het vet los van je hand en kan je het makkelijk met water afspoelen

Toegevoegd na 9 minuten:
Werking waspoeder:
Een wasmiddel bevat vaak enzymen. Er zijn verschillende soorten wasmiddelen voor gebruik in de wasmachine en voor de handwas, maar ook voor verschillende soorten textiel. In de jaren zestig van de twintigste eeuw bevatten wasmiddelen fosfaten, die echter een grote milieuverontreiniging veroorzaakten, doordat fosfaten de algen in de zee voeden. De Noordzee kreeg daardoor een overschot van deze organismen. Nadat de samenstelling van wasmiddelen was veranderd, nam de algengroei in het oppervlaktewater af. Deze fosfaten werden gebruikt om het leidingwater zachter te maken door binding met Calcium- en Magnesiumionen. Een voordeel was dat deze fosfaten ook een oppervlakte-actieve werking hebben. Nu wordt er zeoliet (NatriumAluminiumSilicaat) voor het binden van deze ionen gebruikt. Een nadeel van deze stof is dat er goed moet worden nagespoeld omdat er anders een verstopping in de uitloop van de wasmachine plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt je lichaam schoon je kleren en je huild ..
Zo ben je veel schoner...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
met zeep kan je je lichaam wasen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zeep kan je ook je handen schoon wassen na het toilet gebruik...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeep ontvet vooral, maar tast wel de zuurgraad van je huid aan, wat uitdrogend kan werken , en goede handcreme erna is aan te raden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De werking van zeep bestaat er vooral uit dat het de oppervlaktespanning van het water afbreekt waardoor het waterdunner wordt en meer contact maakt met het vuil verder hecht het vuil zich aan het schuim dat gevormd word en door dit schuim weg te spoelen verwijder je ook het vuil.