Hoe reinig ik het best een laminaatvloer?

Ik werk gemiddeld 12 uur per dag, dus als ik thuis ben is het vaak ff snel snel in het huishouden! (ik M woon alleen).
Nu is mijn laminaat aan een dweil beurt toe! Zover ik weet,mag ik er niet met teveel water op!
En ik weet ook niet of ik zomaar een reinigings middel kan gebruiken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Laminaat schoonmaken zonder strepen doet u door een flinke scheut schoonmaakazijn aan het water toe te voegen en de vloer met een microvezeldoek te dweilen. Niet te nat en zorg voor een goede ventilatie van de kamer zodat het laminaat snel kan drogen. Doe een oplossing van water en schoonmaakazijn in een plantenspuit en spray daar stukje voor stukje mee in. Direct uitwrijven met een microvezeldoek.

U kunt speciale laminaatreinigers, laminaatdoekjes en laminaatsponsen kopen. Sommige schoonmaakmiddelen voorzien uw vloer van een beschermend en glanzend laagje waarbij kleine krasjes verdwijnen. De ervaringen hiermee variëren sterk: óf men is er enthousiast over óf juist ontevreden. Daarom: koop een klein flesje en probeer een stukje uit.

Sommigen voegen een scheutje (vaatwas)glansspoelmiddel aan het water toe. Maar hier wordt toch ook voor gewaarschuwd. Dit kan een 'vettig' laagje achterlaten waardoor u juist voetstappen en strepen gaat zien.

Een ouderwets werkzaam middel voor laminaat schoonmaken: snij een ui in vieren en voeg die (met schil en al) aan het water toe.

Hebt u na het laminaat schoonmaken last van voetafdrukken op uw laminaatvloer, dan hebt u te veel reiniger gebruikt wat een 'vettig' laagje achterlaat. Pas op met 'allesreinigers', deze zijn al snel vettig.

Pas bij laminaat schoonmaken ook op met ammonia, dit kan te agressief werken op uw toplaag. Dit geldt ook voor een stoomreiniger. Naast de plotselinge hoge temperatuur op de toplaag, komt er ongemerkt toch vocht tussen de naden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

las je 13 uur per dag werkt is het raadzaam om een werkster te nemen.... die zijn niet zo duur zwart....

bijv voor een tientje per uur heb je er een en stel je voor dat je die elke vrijdag laat komen voor 3 uur

dat scheelt je een hoop zorgen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben een slons met mijn vijf katten ;)
ik zuig wekelijks, en mop eens in de drie weken met laminaatreiniger.
volgens mij kan allesreiniger ook prima, alleen geeft dat naar mijn idee meer strepen.
die enkele keer dat het vochtig wordt door het moppen kan geen kwaad.
Rieneke1
13 jaar geleden
Als je ZO weinig thuis bent en ook gene dieren hebt, zal je laminaatvloer beslist niet zo smerig worden dat je aan het schrobben moet.

Met een eenvoudige vloerdweil-op-steel, te koop bij de Blokker, kun je met een natte doek (natgemaakt in water met een scheutje allesreiniger en goed uitgewrongen) uitstekend en snel je keukenvloer schoonmaken. Heb je zo'n ding niet, dan kan het ook prima met een zelfde doek om een bezem heen gewikkeld. Zul je alleen af en toe even het doekje opnieuw om moeten binden.

Allesreiniger en heet water zijn voldoende. De vloer hoeft niet kletsnat te zijn (mag niet eens) , maar een speciale laminaatreiniger is nergens voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst stofzuigen. Dan een emmer warm water met wat allesreiniger erin. Dweil erin stoppen en goed uitknijpen en dweilen maar! Regelmatig de dweil uitspoelen. Als het water zwart is, heb je goed gedweild ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf van alles geprobeerd tot dure laminaat reinigers.
Nu gebruik ik lauwwarm water met niet te veel Citronella van AH huismerk (goedkoop) en een scheutje spoelmiddel voor de vaatwasmachine,nog nooit zo'n mooie ,schone,streeploze laminaatvloer gehad!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die allesreiniger gebruik ik ook voor mn laminaat, prima.
Ik had altijd een hekel aan dweilen werk ook meer dan fulltime dus wilde mijn tijd beter besteden. Ik heb dus een stoomreiniger gekocht. Een kleine investering maar perfect om te dweilen je hoeft niet te wringen e.d. En schoon dat het wordt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een speciaal schoonmaakmiddel voor je laminaat hoeft niet. Zelf gebruik ik gewoon vloeibare groene zeep. Dit is niet agressief, ruikt lekker fris, is goedkoop en is niet al te schadelijk voor het milieu.
Met warm water en een vochtige (niet te natte) dweil het laminaat dweilen. De dweil van tijd tot tijd uitspoelen

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een droge wisser vindt ik heel fijn. Met van die doekjes die je dan zo in de prullenbak kan gooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag nooit allesreiniger of zeep gebruiken. Alleen eventueel een klein druppeltje afwasmiddel, want dat laat nl. geen laagje achter op je vloer. Alle andere reinigers wel. Hiervan wordt de vloer alleen maar viezer op de duur.