Op mijn trui staat de wasvoorschrift: "nat in vorm brengen" wat bedoelen ze hiermee en hoe moet ik dat doen?

Als het kan graag uitgebreid uitleggen, want ik snap er geen reet van haha ;-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Dan betreft het vermoedelijk een (gedeeltelijk) wollen trui.
Het nadeel van wol is dat als je het aan de lijn hangt, het PRECIES in die vorm opdroogt. Uitgerekt, met lange punten aan de schouders, affijn, precies zoals je hem niet wilt hebben. En als je het in de droger doet, komt hij er uit als een verfrommeld propje.

Dergelijke kledingstukken moet je daarom in de vorm (die ze moeten hebben) drogen. Dat betekent dat je de trui nat op bijvoorbeeld een dikke handdoek (ik neem aan dat je geen speciaal woldroogrek hebt) moet leggen, en mooi plat strijken (met de hand !) in de vorm die hij moet hebben, dus met een mooie rechte boord, en rechte, evenlange mouwen.

En in die houding moet je hem dan aan de lucht (dus niet in de zon, voor een warme kachel of in de droger) laten drogen - wat vooral op een dichte ondergrond nog wel even wil duren.

Heb je meer van deze truien of was je hem vaak, dan kun je overwegen een droogrek aan te schaffen on wollen stukken liggend te kunnen drogen zodat er van twee kanten lucht bij kan. Dat gaat een stuk sneller. Op een groot rooster of stuk stevig gaas wil eventueel ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Plus.
Ik heb ooit op de huishoudschool geleerd dat je een nieuwe trui te voren op moet meten en na het wassen (volgens voorschrift op de juiste temperatuur en met het juiste wasmiddel) zo neer moet leggen als in dit antwoord, maar dan oprekken tot de van te voren opgemeten maten. ; )
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is het helemaal perfect inderdaad ; maar dat geldt vooral voor zelfgebreide (wollen en katoenen) truien.

Andere antwoorden (2)

Dat betekent dat je 'm moet laten drogen in de vorm dat hij moet hebben. Dus een beetje netjes uithangen of liever vaak nog liggend laten drogen op een grote handdoek. Anders droogt 'ie gekreukt op...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat kun je zeker proberen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed antwoord van Haivon! + In feite kan je zulke truien een geheel andere vorm geven, als je dat wil, binnen bepaalde grenzen uiteraard. Als je de trui laat hangen, dan wordt het langer en strakker (zowel de mouwen als de romp); laat je hem drogen op een doek, dan kan je de vorm zelf bepalen: langere mouwen en korter, breder romp, of andersom, alles korter...
Wel verstandig om regelmatig te checken dat hij niet in elkaar krimpt, en desnoods een beetje strak trekken. Succes!
Cryofiel
11 jaar geleden
Ik heb ook een paar van zulke truien. Ik laat ze altijd liggend drogen. Als ik bijvoorbeeld weet dat de mouwen aan de korte kant zijn, trek ik daar flink aan, om ze wat op te rekken. Je kunt de vorm alleen een beetje veranderen zolang de trui nat is. Is hij eenmaal droog, dan lukt het niet meer.
Ivana
11 jaar geleden
Maar als je de trui te warm hebt gewassen en de wol is vervilt, dan helpt er niets meer. :' (
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt speciale droogrekjes kopen waar je je trui liggend op kunt laten drogen.
of je trui onderste boven aan de waslijn hangen
een kleerhanger in de hals van je trui stoppen
en een gewichtje aan de kleerhanger hangen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ivana
11 jaar geleden
Dit doe je met overhemden als je ze niet wilt strijken. Een trui vervormt hierdoor.