Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom wordt er gezegd dat je (goeie) keukenmessen niet in de vaatwasser mag stoppen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

In goede keukenmessen zit carbonstaal verwerkt. Dit roest nogal snel en je kan je voorstellen dat het dan niet slim is om in de vaatwasser te doen. Immers de vaatwasser maakt het niet helemaal droog maar het blijft een beetje vochtig. Bovendien blijft het veel langer nat. Het daarom ook belangrijk om zulke goede keukenmessen goed af te drogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze messen roesten sneller. Hierdoor worden ze bot en zijn het geen goede keukenmessen meer. overigens is een keer niet zo erg.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De TU Delft schrijft hierover:
Vaatwasmachines kunnen metalen keukenmessen doen oxideren door hun warme,vochtige en zoute omgeving.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wie mag dat niet? Wie zegt dat? Ik heb zelf een aardig setje keukenmessen (gemiddeld 100 euro/stuk) en stop ze elke dag in de vaatwasser. Ze snijden nog zoals ik ze 4 jaar geleden kocht. Wel af en toe met een aanzetstaal slijpen.

Messen met een houten handvat kunnen lelijk worden in de vaatwasser, maar met een kunststof handvat is er geen vuiltje aan de lucht/mes.

Je moet niet alles geloven wat 'ze' zeggen.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Mijn opa is chefkok en die zegt dat goede keukenmessen zonder probleem in de afwasmachine kunnen, van oxideren is totaal geen sprake.

Slechte keuken messen roesten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De chefkok, tevens moderator Panteao, bekend van deze site geeft echter een heel ander advies. Zie:
http://www.goeievraag.nl/vraag/rvs-messen-roesten.3488
Persoonlijk zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Zeker als ik nog meeneem wat de onderzoeksresultaten van TNO zijn.
de meeste messen die niet in de vaatwasser mogen hebben een handvat van pressholz een houten handvat dat onder hoge druk geperst is tot minder dan de helft van de oorspronkelijke dikte,door de inwerking van het hete water met de chemicalien word dit hout aangetast en komen de klinknagels los te liggen waardoor het handvat speling krijgt waarna het niet veilig meer is om te gebruiken,en niet meer schoon is te krijgen omdat er vuil achter de houten delen gaat zitten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding