Hoeveel natuurazijn moet je gebruiken om de wasmachine te ontkalken en hoe doe je het?

Op welke temperatuur moet het, en met een vol of halfvol programma qua watergebruik, en met een kort of lang programma?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik dacht dat soda ook goed is voor de wasmachine, ik doe het zelf ook altijd vaak bij de was in. De was wordt er ook zachter door.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb net een reactie over soda bij @Mindseye gezet en zie nu jouw reactie. Als jij antwoord weet op mijn vragen daar wil je me dan antwoorden Koolwitje?

Het beste antwoord

Je moet geen natuurazijn gebruiken je moet schoonmaak azijn gebruiken om iets te ontkalken en ik doe het al jaren met alle producten en mijn wasmachine wordt ongeveer tussen de 8 en 12 jaar oud. Ik zal dan wel veel geluk hebben. twee doppen gebruik ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Én bij jou én bij @Mindseye heeft iemand een min gegeven maar ik geef jullie een plus.

Andere antwoorden (3)

Azijn is helemaal niet goed voor je wasmachine. Het zal het leidingsysteem aantasten en dan ben je verder van huis. Veel beter is tijdens de was een Calgon tablet toe te voegen. Als je niet écht heel hard water hebt hoeft dat ook niet eens elke wasbeurt maar periodiek. Kijk op de verpakking welke toepassing voor jou situatie het best is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
probeer het eens met soda.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er schijnt iemand het niet met je eens te zijn gezien die min. Maar ik herinner me dat mijn moeder soda in de kookwas gooide. Wij waren hardstikke arm en hadden geen wasmachine. Die kookwas stond in een grote ketel de hele nacht op het electrisch fornuis te trekken.
Ik woon in een streek waar het water zacht. Het is duis niet zo dringend maar ik heb mijn wasmachine zeker 8 jaar niet ontkalkt. Moet toch wel 'ns een keertje gebeuren. Hoeveel soda zou ik moeten nemen, op welke temperatuur moet het water, hoeveel water en kort of lang programma: wat denk je? Misschien heb jij er meer ervaring mee dan ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben bang dat degene die mijn gemind heeft het bij het goede eind heeft.
kijk hier maar eens. http://www.huishoudplaza.nl/hhp_article_show.asp?ArtID=2376&Art_Type=1&descr=Soda,%20niet%20te%20gebrui soda is zeer geschikt voor de witte was maar als ontkalker is het geen aanrader. sorry.
bij deze zet ik het even recht.
Ja ik zie net ook iets wat ik zelf ook niet wist, dat soda niet ontkalk. Maar ik had het van de oma van mijn vriendin. Volgens haar werd de was er wel zachter door en ze gebruikte het ook voor het ontkalken . Maar goed nu weet ik het ook niet meer eigenlijk.

Je kunt wel gewoon natuurazijn gebruiken, ik zou dan een kop vol in het wasmiddelvakje gooien en dan een lege trommel laten draaien op 90 graden. (op het progamma wat je het meeste gebruikt. En om de zoveel tijd keertje weer herhalen. (ik doe het ongeveer om de 3 maand)

Toegevoegd na 3 minuten:
Lastig zo hoor, ik lees op internet ook veel tegenstrijdige dingen.
Bij www.omaweetraad.com staat dat een monteur ook soda aanraad i.p.v. die dure calgonit.

Ik hoop dat je er uit komt.

Toegevoegd na 49 minuten:
Maar ik hou het toch maar bij 'mijn' soda, gewoon omdat ik het al die tijd zo al doe. En ik ontkalk er de douchekop, kranen enzo ook mee, werkt goed bij mij. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bakje sodawater per ongeluk omgetrapt op het parket. Mijn man zou het opdweilen, maar heeft niet gezien dat er nog een hele plas lag. Volgende dag: een grote witte vlek op die plaats op het parket. Heb het alsnog weggedweild.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo fijn :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niks aan de hand hoor. Toen ik het de volgende dag zelf nog eens dweilde verdween de witte vlek (was zo'n 40x20 cm) meteen van het parket. Ik wilde alleen maar zeggen, na deze ervaring, dat er in soda een stof zit die wit uitslaat en dus niet geschikt om iets te ontkalken. We blijven leren, hoe oud we ook worden.