Waarom moet je bijvoorbeeld een dekbedovertrek binnenstebuiten wassen?

Waarom staat er in sommige wasvoorschriften dat je het binnenstebuiten moet wassen? Wat is het voordeel? Als ik vlekken heb in een spijkerbroek gaan die er ook wel uit als ze binnenstebuiten zitten en zelfs sokken die mijn jongens binnenstebuiten in de was doen worden schoon dus wat er aan de buitenkant gebeurt gebeurt aan de binnenkant toch ook?

Toegevoegd na 1 dag:
Ik ben toch eigenlijk op zoek naar de reden waarom je pillen zou krijgen aan de binnenkant ipv aan de buitenkant door binnenstebuiten te wassen. Ik kan niet geloven dat het uitmaakt hoe die bol stof in de wasmachine gaat voor wat betreft pillen, verkleuren, witte strepen.

Verder gaat het mijns inziens niet over verkleuren in de zon bij het drogen en het behandelen in de droger en het strijken want het gaat altijd over binnenstebuiten WASSEN.

Misschien een wat natuurkundigere verklaring?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Voor de grondigheid van de reiniging maakt het geen verschil of je het binnenste buiten wast of niet.
Door kleding binnenstebuiten te wassen slijt de kleding aan de binnenzijde waardoor het aan de buitenzijde niet zichtbaar is. Het helpt sommige kleding, zoals corduroy langer goed te blijven. Ook applicaties en geborduurde textiel blijft zo langer goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De buitenkant verkleurt naar mijn idee toch wat eerder dan de binnenkant, vandaar denk ik het advies. Bovendien, eventuele pluisjes komen dan aan de binnenkant te zitten. Ik was om beide redenen altijd mijn wasgoed binnenstebuiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak hebben kledingstukken te lijden van het wassen. Ze komen dan uit de was met witte strepen op de vouwen, omdat daar plaatselijk de verf uit de stof is gesleten. Als je je dekbedovertrek binnenstebuiten wast, dan komen die witte strepen dus aan de binnenkant en wordt je dekbedhoes er niet lelijk van. Een ander voordeel is, als je je was nog buiten laat drogen, dat de zon niet de kleuren laat verschieten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik draai alles binnenstebuiten, zo blijft het wasgoed mooier en blijft het gemakkelijker in model.
Het heeft te maken met de manier van maken. De zomen wil je bij een dekbedovertrek niet zien, dat ziet er niet uit. Daarom sla je deze naar binnen. Als je deze met de binnenkant naar buiten toe wast, beschadigd de zoom en de stof daarom heen niet. Dat binnenstebuiten keren van je was is dus ter bescherming van je wasgoed.
Zeker als je het wasgoed in de droger doet beschadigen je spullen sneller dan wanneer je het buiten uithangt. De schade kun je beperken door het wasgoed dat je in de droger wilt doen, binnenstebuiten te keren.
Het wasmiddel dat je gebruikt werkt omdat het verdunt wordt met water en die oplossing komt overal, dus ook aan de zijde die aan de binnenkant zit. Daarom hoef je het ook niet binnenstebuiten te keren.
Een ander voordeel heb je met strijken. Als je de goede kant strijkt kan de stof gaan glimmen, dat kan op zich geen kwaad, maar het staat erg onverzorgd. Die kledingstukken was ik binnenstebuiten en draai ze pas om als ik ze gestreken heb. Ook T-shirts strijk ik binnenstebuiten, dat heeft te maken met de print. De was hang ik altijd binnenstebuiten op, zo krijgt de zon geen kans om mijn wasgoed te verkleuren. Er zijn namelijk kleurstoffen/textielverf die reageert met zonlicht. Indigo (spijkerbroek) is hier een voorbeeld van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je krijgt anders pikkeltjes of pillen (hoe het ook heet) op je dekbedhoes. Vooral op grote effen vlakken heel erg storend.