hoe kan het dat pas gewassen handoeken na een dag stinken?

Wij hadden eerst de handdoeken op de badkamer in een kast liggen. Als je je dan ermee wilde afdrogen roken ze heel erg muffig, ze stonken gewoon. Toen hebben we geprobeerd op het hielp om ze op een slaaokamer in de kast te leggen omdat het misschien kwam door de vochtigheid in de badkamer kwam. Ook dit helpt niet. Wat te doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dit komt door kleine sporen schimmel die zich inmiddels ontwikkeld hebben tot een hele schimmelcolonie over die nacht, vanwaar die stank. Daar hebben ze een warme, natte omgeving voor nodig. En dat is je handdoek prima. Een goed geventileerde en daardoor koeler omgeving zijn ze minder bestand tegen. Waar komen ze vandaan? Uit de lucht! Daarom moet die handdoek uit de was óf volledig droog zijn of je moet hem laten opdrogen in juist die geventileerde plek. :)

Het kan zijn, dat de handdoeken telkens worden gewassen met een vloeibaar wasmiddel. Vloeibaar wasmiddel is wel een goed middel maar kan op den duur vetluis/wasluis veroorzaken. --Vetluis is een bacterie die de muffe geur veroorzaakt.-- Zie even de volgende link, (want het is te veel tekst om hier te vermelden) (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetluis) Handdoeken regelmatig wassen met was`poeder` op 60/90 gr. en een schepje soda/azijn erbij, buiten drogen of in de wasdroger ,zal zeker een oplossing zijn .

De zurige muffe lucht komt door vocht(schimmel). Ik heb maar een manier om er van af te komen: in de wasmachine op de heetste temperatuur wassen ( voortaan altijd dus) en daarna kurkdroog drogen, dus niet vochtig in de kast leggen of zo. Het beste is in de wind en in de zon drogen. En anders als je die hebt in de droogtrommel, extra droog of op een droge zolder. Gebruikte handdoek altijd uithangen, ik hang ze vaak gewoon over een deur ergens in huis. Met een beetje vocht gaat het al mis, anders. Natte washandjes leg ik altijd in de vensterbank in de zon want juist in de herfst en winter worden die ook akelig zuur.

zoals hierboven al paar keer vermeld is, handdoeken gewoon keer op 90 graden wassen met wasmiddel en wat extra soda erbij! Ik heb dit ook een tijdje gehad en kwam omdat ik ze op 30 graden waste. Hoeft niet persee elke keer op 90 graden maar zou komende 5 keer wel even doen daarna kan je ze best af en toe wel op wat lagere temp wassen. 60 graden is ook vaak genoeg :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100