Waardoor vervormt textiel in de wasmachine?

Het komt regelmatig voor dat textiel welke op de juiste temperatuur gewassen is vervormd uit de wasmachine komt. Een voorbeeld is het krimpen van pantalons, hemden, handdoeken en theedoeken welke vervormen.
Ondanks de juiste temperatuurinstelling van de wasmachine, vervormd textiel, de een sterker dan de ander.
Wat is hier de oorzaak van? Kan ik dit voorkomen? Zoja, op welke manier?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Sommige materialen kunnen niet tegen het gewone wasprogramma van een wasmachine, ook al heb je een juiste temperatuur erbij gekozen. Je kunt dergelijke fijnere materialen beter helemaal op de hand wassen of met het fijn-was-programma of handwas-programma van de wasmachine.
Sorteer soort bij soort. Zorg ook dat de machine niet te vol is beladen en mogelijk kun je op minder toeren centrifugeren.
Misschien werkt de temperatuurmeter van je machine ook niet goed. Want handdoeken kun je bijvoorbeeld rustig op 60 graden wassen zonder dat ze elke keer krimpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sommige textiel is scheef op de stof geknipt, waardoor het na het wassen pas zichbaar is hoe scheef de boel is.

(bij het kopen zit er vaak een papje in wat de boel recht en stevig maakt zodat het er goed uit ziet)

kan dus aan de kwaliteit liggen, maar ook aan het drogen zelf. (hoe je het ophangt bv)