Ben je als huurder van een kamer verplicht om de badkamer en keuken netjes te houden?

Mijn huisbaas kwam vanmiddag langs en vertelde dat de inspectie dinsdag langskomt. Hij vertelde dat hij het te rommelig vond en eiste dat we het beter gingen schoonmaken en onderhouden.. Anders ging hij wel een schoonmaakploeg regelen en de kosten op ons verhalen. Of regelen dat onze koelkast en spullen in de keuken verplicht op onze kamer moesten staan, als een regel dat een huisbaas kan verbieden om persoonlijke spullen te 'stallen' in een openbare ruimte, in dit geval de keuken.. Denkende aan frituurpan, koelkast e.d.

Ik kan mij niet voorstellen dat een huurbaas dit mag eisen van zijn huurders.. En dat de inspectie moeite heeft met niet afgewassen vaat of een badkamer waar wc rolletjes op de grond liggen..

Zie uit naar jullie reacties,

Groet van een verbaasde huurder uit Amersfoort

Toegevoegd na 9 minuten:
Het gaat om kamer verhuur door een huisjesmelker.. We maken gezamelijk gebruik van gemeenschappelijke ruimtes ( badkamer en keuken ) Er staat geen afwas, en de keuken ziet er redelijk schoon uit..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je duidelijker zult moeten maken wat dit voor soort verhuur is. Als het kamerhuur is met gebruik van gezamenlijke ruimtes is het heel anders dan als je een heel huis huurt. Als het gezamenlijke ruimtes zijn kan de huisbaas daar wel degelijk eisen aan stellen, al was het alleen maar om de verhuurbaarheid van de andere kamers niet negatief te beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben geen contractvoorwaarden en een huisbaas kan toch niet eisen dat de vaat altijd gedaan is, dat de vloer vrij is van vuil e.d.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De huisbaas heeft zeggenschap over de gemeenschappelijke ruimtes, dus bepaalt hij hoe schoon hij schoon vindt. Als het echt onredelijk is kun je naar de rechter (of de huurcommissie?). Maar ik zou het zo ver niet laten komen en de boel gewoon even poetsen.

Antwoorden (2)

Je bent verplicht het huis te verzorgen, en niet te laten vervuilen. Dus ja, schoonhouden moet. Rommelig is natuurlijk een kwestie van definitie, en nee, als jullie de frituur op het aanrecht willen laten staan, kan hij niet verplichten dat die in de kast staat. Wel kan hij eisen dat jullie regelmatig onder en achter de frituur schoonmaken, om te voorkomen dat er allerlei ziektekiemen & insecten kunnen gaan broeden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent verplicht als huurder dat de ruimtes die je noemt voldoen aan de passende normen van hygiëne. Dwz dat de frituurpan en de douchekop niet vanzelf aan de wandel gaan, maar dan ben je al te laat. Ik vraag me wel af welke inspectie hij op jullie afstuurt (GGD?) en of die daar überhaupt wel tijd voor hebben. Misschien is het een schrikargument om jullie aan te zetten tot schoonmaken.

Als die vaat niet een week heeft gestaan, zal er niet moeilijk worden gedaan, ook zullen losliggende wc-rolletjes ook niet echt kwalijk zijn voor de hygiënen (ze zijn echter ook zo opgeruimd, dus doe dat dan!).

Het stallen van persoonlijke eigendommen in gemeenschappelijke ruimten moet geen permanent karakter hebben; dus als je thuiskomt kan je wel even je tas in de keuken zetten, maar bijvoorbeeld niet je surfplank in de badkamer stallen. Overigens dienen gangen enzo vrij te zijn van troep ivm vluchtweg bij calamiteiten (brand).

Begrijpelijk is dat jullie zelf willen uitmaken hoe vaak en wanneer en in welke mate jullie schoonmaken. Echter,... zo zit de wereld nu eenmaal inelkaar: voor jullie 10 andere studenten die de zaak wel schoon houden, en dat is dan weer zo vervelend, moet je weer verhuizen enz...

Tot op zekere hoogte kan de huisbaas hygiëne eisen en zo gek is dat niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mee eens, behalve met dat 'voor jullie 10 andere studenten': als student heb je ook huurbescherming.