Hoe "schrobt" een vaatwasser?

Als ik eens met de hand afwas, moet ik soms behoorlijk schrobben om borden en messen schoon te krijgen. Dat moet ook als ik water van meer dan 50 °C gebruik (waar ik dus mijn handen niet in kan houden).

Een vaatwasser krijgt zulke borden en messen wél schoon, zonder te schrobben.

Hoe doet een vaatwasser dat?

13 jaar geleden

Het beste antwoord

De vaatwasser maakt gebruik van de combinatie hoge temperatuur, sterk schoonmaakmiddel en tijdsduur.
Er is geen sprake van schoon spuiten.
De genoemde combinatie maakt de reiniging zeer intensief en effectief.
Tip: maak niet alles volledig vetvrij voordat je de vaatwasser inpakt. Een beetje vet wordt door het wasmiddel omgezet in extra zeep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een vaatwasser gebruikt een zeer krachtig schoonmaakmiddel. Dat deze schonmaakmiddelen sterk zijn, zie je bijvoorbeeld ook terug in het dof worden van bestek en glaswerk waar krasjes helemaal uitgevreten worden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een onterecht minnetje gecompenseerd met een plus.
De vaatwasser SPUIT de border schoon met water van 55-70 °C. Zoals je zelf al zegt gaat het schoon maken beter met warm water.
+ zoals mijn voorganger al zegt; de chemische eigenschappen van het wasmiddel zijn een stuk krachtiger (slechter voor je huid) dan dat van afwasmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de gebruikte borden kort na het eten afspoelt, voor dat de boel aangekoekt is, zul je dat probleem niet hebben.

Toegevoegd na 2 minuten:
Een vaatwasser gebruikt zeer agressieve reinigingsmiddelen, als je dat met een handafwas gebruikt, lukt je dat ook wel. benevens het feit, dat je tevens het velletje van je handen kwijt raakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij staat te schrobben op een bord is het met 1 minuut schoon, in de vaatwasser duurt dit veel langer. Het is vooral de tijd dat het bord nat is die ervoor zorgt dat alles schoon wordt.
Zet hetzelfde bord maar eens een half uurtje in het water, hoef je ook niet meer te schrobben.