Hoe leer ik op een efficiente manier het huishouden te doen?

Ik ben nogal gaotisch en zou graag wat tips willen hoe ik mijn huishouden een beetje op orde kan houden.
Ik heb 4 kinderen die nog klein zijn, dus die laat ik geen taken doen.
Verder heb ik 3 honden en 5 katten.
De katten zijn hoofdzakelijk buiten dus daar heb ik weinig last van.
ik heb overwogen om voor de honden een buitenkennel te bouwen, maar dit wil mijn man absoluut niet.
mijn huis is vrij groot met 1 woonkamer,1 eetkamer, 1 waskeuken, 1 spoelkeuken, 1 bijkeiken, 1 badkamer en 3 slaapkamers.
Hoe krijg ik hier een ritme in om alles goed aan de kant te houden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Een huishouden met kinderen is bijna altijd een chaos. Eindelijk is je huis helemaal aan kant en na een uur ziet het er alweer uit alsof je er nooit aan begonnen bent. Dus berg al het speelgoed op in opbergkisten en zorg dat de kinderen weten waar wat thuis hoort. Voor jonge kinderen kan je plaatjes of fotos op de opbergdozen plakken van bijv. lego, auto's,poppen zo kunnen ook de kleintjes hun spullen gemakkelijk vinden en opruimen ! Geef alles een vaste plek in huis dan kan je veel vlugger opruimen je weet waar alles naar toe moet en hoeft hier niet meer over na te denken. Berg spullen op zolder,kelder of in de schuur op in plastic opbergboxen. Er kunnen dan geen muizen bijkomen en waterschade en schimmel maken ook geen kans. Gooi vieze kleding meteen in de wasmand en leer je kinderen dit aan. Ruim je papieren meteen op in een ordner. Uit onderzoek blijkt dat 75 % van de papieren en e-mails die je gekregen hebt ,nooit meer inkijkt. Dus weg ermee ! Gooi de enveloppen die je dagelijks krijgt niet op een grote stapel maar open ze direct en behandel ze ook, betaal je rekeningen op tijd en bewaar belangrijke papieren in een map. Werk met lijstjes. Schrijf dingen op die je die dag moet doen. Ook handig is een maandkalender met een aantal kolommen met gezinsactiviteiten. In de linkerkolom staan de dagen en bovenaan de namen van de gezinsleden.Je kan dan bijv. invullen maandag heeft pietje voetbal dinsdag marietje ballet woensdag mama fitness etc. Laat de kinderen (als ze wat ouder zijn ) meehelpen met het huishouden. Als ze bijv. hun speelgoed en kleding opgeruimd hebben kun je dit belonen met een sticker, een spelletje, computeren etc. Haal de stofzuiger er pas aan het eind vd dag doorheen, er bestaat een grote kans dat wanneer je aan het begin vd dag gaat stofzuigen het s'avonds nog eens over kan doen ( kinderen knoeien de hele dag door ) Kledingkast opruimen . Haal eerst alle kleding uit de kast. Hang en leg terug wat je geregeld draagt. Wat in elk geval weg kan doe je in een vuilniszak. de twijfelgevallen mogen niet terug in je kast geef ze weg of doe ze alsnog weg. Vouw je truien, t-shirts en andere kleding in de lengte, dan benut je de diepte vd kledingkast en zie je in een keer wat er in je kast ligt. Wil je meer tijd voor jezelf, besteed het huishouden dan uit aan een schoonmaakster.

Bronnen:
http://www.singlemama.nl/werken-huishouden...

EEn gouden regel: Maak af wat je begonnen bent... en je zult zien als je dat gaat doen, dat de chaos afneemt, zienderogen...

Maak een schema voor jezelf wat je welke dag gaat doen en hou je hier ook echt aan. Zodra je hier een paar weken mee bezig bent krijg je vanzelf het ritme om alles mooi optijd af te krijgen.

Neem elke dag een ruimte onder handen. Kom je thuis en ben je moe van iets, doe dan TOCH meteen je karweitjes. Als je gaat zitten, kak je in en is het moeilijker om weer wat te gaan doen. Verder vind ik het niet vreemd dat het een zooitje bij jullie (wat ik maar ff aan neem, omdat je om tips vraagt) met 4 kinderen en de beesten. Je zou ook een hulp in dienst kunnen nemen als je die financiële ruimte hebt.

Je kunt voor jezelf het beste een schema maken. Daarvoor moet je eerst bedenken hoe vaak jij het nodig vind dat bepaalde klussen gedaan worden. Je kunt in deze klussen ook man en kinderen inschakelen. Probeer je aan dit schema te houden. Als dat niet lukt, kun je het schema beter bijstellen. Het gaat er vooral om hoe jij je huishouden voor jou op een haalbare manier georganiseerd krijg, niet om wat anderen er van vinden! Via de bronvermelding kun je een site vinden met wat goede tips voor het maken van een schema. Succes!

Bronnen:
http://huis-en-tuin.infonu.nl/huishoudelij...

Planning, planning en nog eens plannen en vervolgens je eraan hoiuden, niet afwijken, strikte regels, gestructureerd. Enigste manier om uit deze neerwaarste spiraal te geraken. Prioriteiten stellen. wat is essentieel in de opvoeding van 4 kinderen : gezond eten ,affectie, begeleiding en structuur.

Een werk-week-lijst maken en je absoluut aan houden.

Misschien heb je iets aan de boeken van Els Jabobs over de huishoudcoach. Ze zijn te leen of aan te vragen via de bibliotheek. Zie onder voor titels. Je kunt ook een 'professional organizer' inhuren, ze hebben zelfs een eigen vereniging. Op hun website staat: De professional organizer begeleidt en adviseert bij het creëren van orde en overzicht in tijd en ruimte. Een professional organizer helpt u keuzes te maken die u in staat stellen gestructureerder te denken en te werken, effectiever om te gaan met tijd, ruimte en middelen en meer grip op uw leven en energiebalans te krijgen. (td)

Bronnen:
http://www.dehuishoudcoach.nl/boek_huishou...
http://www.nbpo.nl/

Er staan al veel tips, maar hier nog een paar. Zoek de rommelplekken in je huis, elke kamer heeft zo zijn rommelverzamelplaatsen: Kijk eens goed rond, liggen de kranten altijd naast de bank ipv in de krantenbak, verplaats je krantenbak. Hier ligt aan het einde vd dag de eetkamer vol met sleutels , mp3 spelers, papieren van school enz. Nu staat er op tafel een mandje en een 'brievenbak' bij de pc. Speelgoed eens uitzoeken en een gedeelte naar zolder brengen. Hier waren regenachtige woensdagmiddagen prima als de 'puzzelbak'of de 'spelletjesbak' van zolder kwamen, dan moet er wél weer een bak met auto's naar boven natuurlijk. Verder heb je je handen al vol met je kinderen en dieren, stel prioriteiten en je hoeft geen glimmende salontafel te hebben met zo'n druk huishouden. Spiegel je niet aan anderen, als jij je er maar goed bij voelt. Trek dagelijks een bepaalde tijd uit voor je huishouden en is niet alles af, morgen is er weer een dag.Je hebt maar 1 paar handen en knutselen met je kinderen is belangrijker dan je ramen lappen. De jaren dat ze klein zijn zijn zo om, geniet ervan.

Het is misschien misschien een beetje "mutsig"maak dan een planning op maandag dit en dinsdag dat en de rest van de dagen.Ik zou er gek van worden maar misschien heb je er wat aan om een strakke planning te maken..

Een aantal jaar geleden was ik lid van een "poetsgroep" op internet. Iedere dag kreeg je daar opdrachten, en een weekschema als ik me niet vergis, en als je alles netjes volgde, was je huis aan kant en redelijk schoon. Ook stonden daar veel tips en werd er over en weer gediscussieerd over van alles en nog wat. Hoe actief ze zijn weet ik niet, maar de groep bestaat nog steeds - zie bron.

Bronnen:
http://groups.yahoo.com/group/poets_ze/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100