Kan ik een donzendekbed wassen in de was machine?? Men een paar tennis ballen ofzoiets in het dons te verdelen??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook als het wassen goed gaat, heb je een groot risico dat je ze niet meer goed krijgt, als je ze niet snel genoeg weer droog krijgt. Ik zou even wachten tot het een paar dagen heel mooi weer is, en ze dan pas wassen en meteen buiten hangen. Of anders wachten tot het zo koud is dat je weer een kachel aan kan doen, en ze daarboven drogen.
Met een gewone temperatuur in huis laten drogen is lastig, en als het drogen te langzaam gaat, komt er schimmel in en dan kan je het weggooien.

Antwoorden (4)

Nee, dat zal niet gaan. Als het nat wordt, dan vomt het dons 1 grote bonk die enerzijds de balans van je wasmachine kan verstoren en anderzijds ervoor zorgt dat je dekbed nooit meer zal zijn als voorheen.

Toch even naar de stomerij brengen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal waar! Hier in huis is het een keer toch gedaan. Dag heerlijk donzen dekbed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de stomerij worden ze ook in machines gewassen, alleen deze zijn vele malen groter, zodat ze de ruimte hebben om te bewegen!
Dat kan alleen als op het etiket staat dat je het mag wassen. Niet alle donzen dekbedden zijn machine wasbaar.

Als het er niet op staat, dan zou ik het zeker niet riskeren. Of je moet bereid zijn een nieuwe te kopen, dan kun je het natuurlijk uitproberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die van ons mag op 60% en ook in de droger, en daar komt hij heerlijk zacht weer uit. Het staat er inderdaad wel op, maar ik doe het ook met de donzen dekbedden en kussens waar het niet op staat en dat gaat goed. Maar dat is, zoals hierboven staat, wel een risico dat je neemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe het ook altijd gewoon in de wasmachine op 30 graden. daarna even in de droger om het dons los te kloppen en daarna lekker laten wapperen op de waslijn. Dan is het weer heerlijk fris! ik heb mijn donzen dekbed één keer naar de stomerij gebracht, maar vond het gewoon stinken toen ik het terug kreeg! tot nu toe is het altijd goed gegaan en is mijn dekbed nog als voorheen.
ik heb wel een wasmachine met een 7 kg trommel.