Waar kan ik het beste mijn vaatwasser mee doorspoelen?

Ik heb het idee dat mijn vaatwasser niet goed meer spoelt. Er zit verder niets in het zeefje maar er blijven wel steeds (zeep)resten achter na het spoelen.

Waarmee kan ik hem het beste een keer grondig laten doorspoelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.2K
Cryofiel
14 jaar geleden
Kan het zijn dat je teveel zeep gebruikt? Zeker als je poeder gebruikt (aanzienlijk goedkoper dan die blokjes), heb je de neiging er twee tot drie keer zoveel in te doen als nodig.

Het beste antwoord

Ik had ook eens problemen met de vaatwasser, er moest een monteur bij komen.
Hij vroeg hoeveel 'zeep' ik gebruikte ; een blokje, maar ik had ook poeder.
Hij vertelde dat er zeep in de afvoer vast zat, en hij zette de vaatwasser aan zonder blokje zeep.
Toen hij halverwege het programma de deur opende, zat er een hele laag schuim in..hèt bewijs!
De zeep zat dus in de afvoerbuis vast.
Hij vertelde dat een thl poeder of een half blokje méér dan voldoende was, ik moest het uit proberen een week.
En werkelijk, het was ook genoeg en heb vanaf dat moment met een half blokje gewassen , en het is schoon!
Zo'n blokje 'druk' je door met een aardappelmesje.
Gebruik ook eens per maand een reinigings flesje, die zet je in een lege vaatwasser.

Ik heb toen met een lange flessenragger vanuit de binnenkant vd vaatwasser en wat schoonmaak azijn de afvoer schoongemaakt en daarna de vaatwasser laten draaien met zo'n flesje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het lijkt er een beetje op dat je vaatwasser niet heet genoeg wordt, dat de zeep niet goed oplost.

Ik zou beginnen door een keer met een vaatwasreiniger te laten draaien. Blijft het probleem, dan zou ik laten onderzoeken of het verwarmingselement nog wel goed werkt.
14 jaar geleden
Probeer eens een paar flinke scheppen soda in het zeefje en dan kokend heet water erop. Dit is ook goed voor bv de afvoer van je gootsteen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spoelt je vaatwasser uberhaubt wel? Het zou zomaar kunnen dat die het spoelprogramma niet meer werkt.
En zijn het wel zeep resten? Kan het geen kalk aanslag zijn wat je ziet?
Zet je vaatwasser eens op alleen spoelen en kijk of die dat doet.
Controleer of hij het water goed afpompt; misschien zit er een afvoer verstopt waardoor het zeepwater slecht weg vloeit.
En zo moet je de hele machine controleren. Ik denk namelijk niet dat het helpt om te spoelen omdat het daar niet aan ligt.

Als alles goed(lijkt) te werken dan bel je met de leverancier voor een controle beurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou azijn geen optie zijn? Helpt tegen kalk zowel als zeepresten en geurtjes.

Toegevoegd na 13 minuten:
Een kennis van mij is monteur en kent dit probleem. Hij zegt dat de folie voor wastabletten niet zo onschuldig is en voor verstopping kan zorgen. Je kunt de folie er eerst afhalen. Wat ook helpt is een beetje soda ( 1 kopje is echt te veel en tast je roestvrij staal aan) in het zeepbakje doen en zonder vaat op de heetste stand ( of intensiefste programma)laten wassen( zo spoelt de soda goed weg.
Ook wordt wel eens geadviseerd een half blokje te gebruiken.Wel goed je handen wassen erna, want het is giftig.
amc
14 jaar geleden
er een profesioneel reinigings middel voor de vaatwasser. het is van Marloni (indesit) en zit in een donker blauwe verpakking. ik heb het in de winkel te koop voor ong 20 euro hiermee kan je je machine helemaal reinigen. Het heet Detarnet en werkt perfect voor je afwasmachine en wasautomaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vaatwasser en de wasmachine draai ik éénmaal per maand, met soda of zakjes poeder die speciaal hiervoor in de handel zijn, een volledig programma op de warmste stand. Uiteraard zonder vaat.
Als je dit regelmatig doet heb je geen last.
Waar ik wel op let dat de borden niet teveel jus en etensresten bevatten. Die veeg ik dan met een papier schoon.!!
Er is ook een mogelijkheid dat er b.v. een afgebroken stukje van de vaat in de leiding is gaan zitten dan is de afvoer gedeeltelijk geblokkeerd.
Of dit voor jouw machine afdoende is zal moeten blijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben dit probleem ook gehad. Bleek dat platte ding aan de achterkant van de vaatwasser gescheurd. Hierdoor wordt het water omhoog gepompt. Door die scheur verloor hij onderweg zoveel water dat er voor de bovenkant niks meer overbleef. Wel heel goed kijken, dit is moeilijk te zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
controleer ook of het warmte element wel goed werkt en het water heet wordt. Met koud water wordt je afwas niet schoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met schoonmaakazijn.. en die is er tegenwoordig ook met lavendel geur dus om de lucht hoef je het niet te laten!
:-)