Hoe reinig ik mijn vulpen?

Mijn vulpen heeft last van verstoppingen, hoe kan ik hem op een verstandige en veilige manier schoonmaken, zonder de pen te beschadigen?

alle tips en ideeën zijn welkom

Toegevoegd na 22 uur:
ik lees allerlei antwoorden, maar welk middel om de pen te reinigen lost de inkt theoretisch gezien het best op, zonder de pen te beschadigen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.4K

Het beste antwoord

Bij het schrijven zetten zich stofdeeltjes af op de inktgeleider (= het meestal zwartkleurige dingetje onderaan de penpunt dat de inkt vanuit de pen naar de penpunt en dus naar het papier brengt). Deze blijven kleven in de inkt. Ook kleine bestanddeeltjes van de inkt zelf kunnen op de geleider achterblijven. Na een tijd wordt dat een troep waar geen inkt meer doorkomt…

Hoe?

Het volstaat om de inktgeleider en de penpunt regelmatig met (leiding)water, op kamertemperatuur, te spoelen:

De pen vullen met water op dezelfde manier als men ze zou vullen met inkt.
Eenmaal vol, het water uit de pen spoelen. In het begin zal dat water de kleur aannemen van de gebruikte inkt.
Indien men patroontjes gebruikt, het patroontje uit de pen halen en de volledige basis van de pen spoelen onder stromend water of laten weken in een kom met zuiver water (een nachtje kan geen kwaad).
De operatie herhalen tot het water dat uit de pen komt helder is.
Penpunt en geleider laten drogen of afdrogen met een schone doek (nooit met een papieren zakdoek of keukenpapier) vooraleer men opnieuw met inkt vult.
Opgelet: gebruik nooit heet water, detergenten, alcohol of solventen. Deze kunnen de vulpen onherstelbaar beschadigen!

Wanneer?

Een vulpen dient steeds grondig te worden gereinigd wanneer:

De pen voor een langere tijd (meer dan 1 maand) niet zal worden gebruikt.
Een inkt van een andere kleur zal worden gebruikt.
Een inkt van een ander merk zal worden gebruikt

Toegevoegd na 49 seconden:
http://www.scribeonline.be/index_nl.php?pagina=Tip&nr=21
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik deed dat vroeger gewoon met heet water. Uit elkaar halen en alles afspoelen, je kunt t evt ook in heet water laten liggen even dan weekt t los. Misschien zijn er betere tips maar t werkte bij mij prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is inderdaad de pen (opengeschroefd) te laten weken in lauw water, en daarna in lauw water te spoelen. Daarna goed laten drogen, en inkt van een goede kwaliteit (merk) te gebruiken.
Volledig demonteren en een nachtje laten weken in water met een scheutje azijn.
De volgende morgen goed spoelen en monteren.
Klaar voor weer een lange tijd mooi schrift.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een bakje melk leggen. Melk lost de inkt op. Het kan zijn dat de inkt die er in zat ingedroogd is na een pen een poos niet gebruikt te hebben. Deze deeltjes lossen ook op in de melk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vulpen kun je het beste schoonmaken met water! Als het niet meer lukt om de vulpen los te schroeven, leg hem dan een half uurtje in het water.
De inkt die tussen de onderdelen zit zal als een soort lijm werken, maar het water zal de inkt oplossen en je kunt de vulpen weer openen.