Bij hoeveel graden dood je de huishoudbacterien?

Geachte Mevrouw/Heer,
Ik doe mijn was op 40 graden, want dan ziet ze er ook schoon uit(ook washandjes waarmee ik de extra poepspetters bv bij diarree van mijn dochtertje verwijder)
Als ze `schoon`zijn gebruik ik ze dan weer voor onze gezichten billen etc wil daarom ook weten of dit invloed heeft op onze gezondheid. Mij is geleerd dat `zulke was ` net boven de 52 graden hoort te zijn om ook deze bacterien etc te doden klopt dit?
Vr. Groet
Acolinda. 03-11-2009.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
33.5K

Antwoorden (12)

Ja hoor
40 graden is om bacterien te doden.
Want er wordt ook aangegeven dat kleurde was meestal tussen de 30/40/50 graden moet gewassen worden...

En ondergoed zoals overhemd en onderbroek, die worden meestal met 80/90 graden gewassen omdat daar meer bacterien op zit..
Dus ze worden goed schoon hoor.!
Maak maak maar geen zorgen er over...
En ik raad u ook ééns de
Blue magic ball aan...
Succes.!
Vr. Groet
babyfaced. 19-11-2009

http://www.bluemagicball.nl/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds wanneer is een overhemd hetzelfde als ondergoed? Merken als Ralph Lauren en Paul & Shark zullen hier niet blij mee zijn als je tegen ze zeg dat hun collectie overhemden tussen de boxershorts, tangaslips en strings komen te hangen...
De meest ideale temperatuur voor bacteriën ligt tussen de 5 en 60 graden. Maar hoe hoger de temperatuur. Hoe minder bacteriën er voorkomen. Neemt niet weg dat een enkele bacterie het vol houdt tot zo'n 90 graden celsius...

Echter de meeste bacteriën zullen de temperatuur boven de 50 graden celsius niet overleven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste bacteriën dood je met een was op 60 graden.
Hoe heter hoe beter in dit geval...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schoon is schoon, bacteriën zijn er altijd en overal daar wordt je echt niet zomaar ziek van. Sterker nog als je alle bacteriën constant zou doden heb je totaal geen weerstand.
Natuurlijk is hygiëne belangrijk maar je hoeft het niet te ver door te voeren.
Dus als je was op 40 graden schoon is is het prima, hier zal je gezondheid niet onder lijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij 100° zijn ze allemaal kastje wijlen... Dan pas weet je het zeker... In alle bacteriën zit water, als dat kookt dan weet je pas zeker dat ze ook echt dood zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ik niet zeker weet of de bacterieën op mijn handdoeken, dweiltjes, enz. door het wassen verdwenen zijn, zet ik er de strijkbout op. Die is zó heet dat volgens mij niets dt overleeft. Ik strijk dus gewoon mijn handdoeken, ondergoed, dweiltjes, enz. en neem aan dat ze dan steriel zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Algemeen wordt gesteld dat bij 70 graden celsius de voor mensen schadelijke bacteriën doodgaan.
Dus verhitten tot 40 graden is onvoldoende.
AWM
14 jaar geleden
Om snel te kunnen groeien hebben micro-organismen vocht, voedsel (bijv. vuil, huidschilfers, stof) en een temperatuur tussen de 7 graden Celsius en 55 graden Celsius nodig.
Het klopt dus dat je om de bacteriën tijdens de was te doden de was op minimaal 55 graden moet wassen, maar de bacteriën hebben vocht nodig om te overleven. Als je de was goed droogt, zullen de bacteriën dus dood gaan en kun je het washandje gerust weer gebruiken.

Zie ook bron.
Hierin wordt een onderzoek over ziekmakende bacteriën in vaatdoeken beschreven en het belang van het goed drogen van de vaatdoek benadrukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bacterien dood je niet op 40 graden dan gaan ze hoogsten in rust en vormen dan sporen om ze effectief te doden zul je de was moeten koken ,zelf wassen op 60 graden is niet steriel maar door de warmte zijn de bacterien wel in rust.
steriliseren is het steriel maken en dat doe je door de temperatuur minstens 15 min op 90 graden te houden
pastueriseren is het kortstondig verhitten tot 70 graden waardoor de bacterien omgevormd worden tot sporen
maar door de wasmiddelen van tegenwoordig is de noodzaak tot kookwas sterk vermindert doordat deze middelen ook eiwitten etc bij lagere temperatuur afbreken,waardoor ook bij lagere temperatuur de was schoon genoeg is om deze veilig te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
boven de 70 graden gaan 99% van de bacterien dood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk op de laagste temp. want ik moet soms mijn knuffels in de diepvriezer steken om de bacterien te doden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
30 graden is genoeg..