Hoe krijg je ingebrande vlekken weer uit een roestvrijstalen fornuis, maar dan zonder schuurmiddelen/sponsjes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
20.9K

Antwoorden (4)

Met een ovenreiniger inspuiten en dan afnemen. Maar ben bang dat je het toch moet schuren, als het erg ingebrand is.

Je kunt het daarna met een rvs polijstmiddel weer heel mooi krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het goede antwoord is er al maar toch wil ik nog een aanvulling geven.

ovenreiniger is zeer agressief maar eigenlijk is het gewoon een ontvetter. gebruik het niet op gelakte metalen want dat blijf je zien.

spuit het op je rvs fornuis en probeer na een minuut de vlekken te verwijderen met een doek nooit geen schuursponsjes op rvs dat blijf je zien... Ik werk in een bakkerij en dan hebben we ook van die agressieve vlekken daar gebruiken we gek genoeg ook ovenreiniger voor:).

met stomen denk ik dat het niet ga lukken he?

als het gelukt is horen we het graag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
u komt als het dieper zit ingebrand niet onder het schuren uit zelf gebruik ik dan geen sponsje maar een stukje schuurpapier dan goed afwassen drogen en een stukje folie op de pitten vouwen dan blijf het langer schoon u hoef dan alleen maar een nieuwe folie er op te doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aan het advies 'niet in laten branden maar na het knoeien schoonmaken' heb je nu natuurlijk niks meer, dus zul je inderdaad naar agressievere middelen moeten grijpen.

Ovenreiniger (of gewoon een lap met pure ammoniak, afdekken met plastic en een nachtje laten intrekken) maar dat stinkt wel enorm en je moet GOED ventileren) doen wonderen. Maar zelfs dan moet je nog wel wat poetsen. Doe dat het liefst met een zo fijn mogelijk schuursponsje, bijvoorbeeld speciaal voor pannen. Niet met zo'n gewone krassenmaker. Ik gebruik een zeepwolsponsje (ook zonder ovenreiniger doet die prima zijn werk) en mijn kookplaat ziet er nog prima uit (behalve natuurlijk op de plaatsen waar de vorige bewoner iets met Cilit Bang heeft geprobeerd te doen - hou die troep VER van je RVS.

Middelen zoals in de reclame, die na even inspuiten en intrekken waarna je met een simpel doekje het vuil weg kunt vegen bestaan volgens mij in het echt niet.

Ook met polijststeen (helemaal milieuvriendelijk) en een beetje ellebogenvet krijg je kleine vlekken prima van RVS maar pas op : NIET van matte / geschuurde RVS. Die gaat er namelijk weer van glimmen, als je je werk goed doet......;-)