Bestaat er in ons land regelgeving, of zijn er afspraken gemaakt over de kleurstelling van producten?

Er bestaan producten die zeker niet bedoeld zijn voor inwendig gebruik, terwijl die er voor kinderen best aantrekkelijk uit zien...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee; de kleur is uitsluitend en voornamelijk voor de herkenbaarheid van de consument, het opvallen in het schap, het onderscheid met andere vergelijkbare producten. Zo geven we dingen die fris moeten zijn wel vaak een blauwe kleur, schoon een witte kleur, milieuvriendelijk een groene kleur etcetera, maar daar zijn geen wetten voor, dat is puur een marketing-dingetje. En deze kleur valt natuurlijk erg op in het schap, en ook 'grote meisjes' gaan vaak nog erg voor roze, dus ook dat is een kleur die graag gebruikt wordt. Puntje bij paaltje kun je gevaarlijke / schoonmaakmiddelen in ALLE kleuren (flessen) krijgen.

Wie dergelijke stoffen aanschaft en kinderen heeft, is er zelf verantwoordelijk voor dat er verantwoord mee omgegaan wordt en de boel goed opgeborgen. Puntje bij paaltje drinken kinderen net zo graag uit een roze fles als uit een blauwe, een paarse, een oranje, een groene of een gele. Kleurtjes is kleurtjes, en wat aantrekkelijk is voor grote mensen, is dat ook voor kinderen. Misschien niet altijd op dezelfde manier, maar het oerinstinct (hebben-pakken-grijpen) is hetzelfde.

Ge- en verboden op het gebied van kleuren van verpakkingen van wel en niet eetbare waar, zou wel een ZEER verregaande mate van betutteling zoniet debilisering van de comsument inhouden.

Wil je kinderen (én volwassenen) trouwens ECHT beschermen, dan zou je dergelijke kleuren moeten verbieden voor snoepgoed en ongezond eten ; daar zouden we, gezondheidstechnisch, pas ECHT wat mee opschieten, als alle snoep en koek grijs, zwart, bruin en grauw zouden zijn....