Mag een theelepeltje in de magnetron?

als ik warme chocolade melk maak, zet ik de mok met lepel in de magnetron. man lief die dit mijn gisteren zag doen (nu pas) zei dat dat hartstikke gevaarlijk was. en dat dat niet mag. toen ik vroeg waarom had hij geen duidelijk antwoord.
dus mag je lepeltje in de magnetron, zo nee waarom niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
31.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heej Bailey, hoe staat het met je zwangerschap?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag, ik deed dat ook altijd.
Tot het begon te vonken;-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ vics
de baby zit nog lekker warm bij mamma.
na een paar valse starten wacht ik nu af.

Het beste antwoord

nee er mag geen ijzer in de magnetron
want dat zorgt voor reflecties
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Tuurlijk mag dat, het lepeltje gaat heus niet smelten of ontploffen oid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er schijnt bliksem te onstaan door electronen die gaan bewegen! Kijk maar op www.digibieb,kan dus zeer gevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een beker vloeistof mag je (is zelfs beter) een lepeltje doen.
Zonder vloeistof eromheen moet je geen metalen in de magnetron doen. Dus ook geen goudrandje op een bord of schaal.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies, dit is juist +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juistem!
Een theelepeltje in de magnetron kan gaan vonken doordat de vrije elektronen van het theelepeltje constant op en neer reizen, tijdens dit reizen kunnen er resonanties ontstaan van opeengehoopte elektronen-bundeltjes.
Als zo'n bundeltje te veel energie heeft dan slaat het bundeltje uit het theelepeltje waardoor er een elektronenoverslag is.
Dit veroorzaakt een lichtflits en elektromagnetische straling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
de door jou gemelde bron is niet betrouwbaar, is gewoon de mening van iemand, een antwoord op een soortgelijke vraag in een andere context.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gratis feuerwerk dazu!:D
Als het een plastic lepeltje is, wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je altijd nog geluk gehad, dit kan namelijk gigantisch gaan vonken, en je magnetron kan zelfs kapot gaan. En die heb je straks hard nodig!

Toegevoegd na 1 minuut:
Antwoord dus niet meer doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitleg graag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je vraagt uitleg van jezelf??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lora, hahah..lache hiervoor al een +1
Een lepeltje voorkomt dat de vloeistof gelijkmatig wordt opgewarmd en niet plotseling overkookt bij beweging (als men de beker uit magnetron neemt bv). Indien er toch vonken optreden, dan moet je het zonder lepeltje doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voorkomt dat hij gelijk word opgewarmd?
ik denk dat je bedoelt dat het voorlomt dat hij gaat overkoken bij beweging en juist ervoor zorgt dat hij gelijkmatig opwarmt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ehm juist ja.
Dat mag wel, kan geen kwaad.
Ik zet soms wel metalen bakjes in de magnetron, zolang het voedsel boven het bakje uitkomt,is er niets aan de hand.
Mocht je vonken zien, is het beter om te stoppen, maar dan zit er te weinig voedsel in het bakje. Ik doe dit al vele jaren, en heb nooit magnetronschade of ontploffingen gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mag het? Ja op zich wel.... ik ken iig geen enkele wet die het verbied.

Is het verstandig? Absoluut niet. Het kan zelfs behoorlijk gevaarlijk zijn.

Hoewel dit niet voor problemen hoeft te zorgen en er zeker materialen (ook metaal) zijn die speciaal zijn ontworpen om veilig in de magnetron te gebruiken kan je in de regel het beste aannemen dat metaal echt niet in de magnetron kan. Zelfs dat gouden sier randje kan voor problemen zorgen. Wanneer een metalen object geschikt is voor de magnetron staat dit op de verpakking vermeld. Ga niet zelf experimenteren.

Het probleem zit hem in de manier waarop de magnetron je eten verwarmd (EM-straling/microgolven) en de manier waarop metaal energie geleid (zelfs de vorm van het metalen object maakt verschil; vooral vorken zijn berucht). Metaal in een magnetron reageert als het ware als een antenne voor de microgolven van je magnetron en je krijgt dan een stroom in je metalen object dat zo kan opwarmen en/of een lading kan opbouwen (afhankelijk van vorm en samenstelling) en zo voor flinke vonken zorgen die je magnetron zwaar kunnen beschadigen en zelfs voor brand kunnen zorgen. In verreweg de meeste gevallen komt het zover maar waarom zou het het risico nemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan het vergelijken en effe testen met een stukkie aluminimumfolie in de magnetron te proppen.

Ik ben niet verantwoordelijk voor de eventuele gevolgen!~!!!!!!!!