deze link zit een duidelijke uitleg bij;
http://huis-en-tuin.infonu.nl/huishoudelijk/100244-afwasmachine-schoonmaken-vaatwasser-reinigen.html

ook koop ik zelf wel eens zakjes vaatwasser reiniger, gebruik je als een vaatwastablet maar dan in een lege vaatwasser.
deze heb ik wel eens; https://www.google.nl/search?q=vaatwasmachine++reiniger&biw=1280&bih=923&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0CDoQsARqFQoTCLCW3ofwr8cCFQvXGgodt9QDVw#imgrc=kUrrJre1NEb4nM%3A
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lege machine op hoogste stand.
Als de voorprogramma's afgelopen zijn (of iets later) de deur voorzichtig open doen.
Halve fles schoonmaakazijn erin (kost 40 cent per fles)
Deur weer dicht. (programma gaat dan weer verder)
Eventueel een extra spoelprogramma doen.

Dit heeft hetzelfde effect als die speciale kleine (dure) flesjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor je dit doet: even de filters en alles uit de vaatwasser halen en goed schoonmaken, terugplaatsen en de stappen van Jackd volgen. Verder: goed verhaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad eerst de filter doen.
En ook de gaatjes van de sproeiarmen checken, daar zitten soms stukjes in. Oja:
Een halve fles is best veel, dat is vooral voor als er al problemen zijn.
2 kopjes, dat is ruim een kwart fles is meer een onderhoudsdosering.
1. Open de deur van je vaatwasser en haal de vuile of schone vaat eruit. Verwijder het filter en maak dit met de zachte borstel schoon in het warme sopje. Spoel goed na met water en plaats het filter terug. Maak daarna met de vaatdoek en/of de borstel tevens de randen van de deur van de vaatwasser schoon. Ziezo, dat ziet er al wat beter uit.

2. Neem het schoonmaakmiddel van je keuze. Ben je een fan van natuurlijke, relatief milde schoonmaakmiddelen, kies er dan voor om je vaatwasser van binnen weer helemaal fris en schoon te krijgen door de lege vaatwasser op de hoogste temperatuur te laten draaien met 1) een in schijfjes gesneden citroen in het messenbakje of 2) een flinke scheut schoonmaakazijn op de bodem van de vaatwasser. Gebruik je liever een ‘officieel’ schoonmaakmiddel, gebruik dan een speciale vaatwasmachinereiniger volgens de aanwijzingen op de verpakking.

3. Draait de vaatwasser? Neem de gelegenheid te baat om ook even de deur van de vaatwasser schoon te maken. Het oog wil tenslotte ook wat :-).

4. Verwijder na afloop van het vaatwasprogramma de schijfjes citroen of de houder van de vaatwasmachinereiniger. Door de combinatie van het door jou gekozen schoonmaakmiddel en de hoge temperatuur zijn vet, vuil en kalk helemaal opgelost en blinkt je vaatwasser als nooit tevoren.

5. Ruim de door jou gebruikte spullen op en ga lekker een kwartier relaxen. Good job!

Tot slot... Wil je graag lang plezier hebben van je schone vaatwasser? Voorkom kalkaanslag door zout toe te voegen, wanneer je vaatwastabletten zonder zout gebruikt. Draai tevens af en toe de vaatwasser op de hoogste temperatuur en met een ruime hoeveelheid water (dus geen ECO-stand), zodat vet en vuil makkelijk kunnen wegspoelen. En anders herhaal je gewoon bovenstaande stappen voor het vaatwasser schoonmaken en heb je in een handomdraai weer een schone vaatwasser!
fremar
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Tegen kalk werkt azijn ook perfect. Ik zou dus eerder voor de schoonmaakazijn gaan dan voor de citroen. Verder duidelijk verhaal :)
Door een goede ontkalker laten meedraaien met het programma.

De afwasmachine zal eerst afpompen na het opstarten, voeg de ontkalker dus daarna pas toe.