Hoe krijg ik mijn bank weer schoon?

Gisteren hebben wij een tweedehands bank opgehaald met de aanhanger. Ondanks het plastic dekzeil is de bank aan de onderkant nat geworden. De donkere plekken zijn inmiddels droog maar niet verdwenen. Het lijkt wel alsof de kleur is doorgelopen. Ook een van de kussenhoezen had dat probleem, maar daarbij is de vlek er in de wasmachine helemaal uitgegaan. De andere plekken bevinden zich op het gedeelte met vaste bekleding. Hoe krijg ik de vlekken eruit?

Toegevoegd na 56 minuten:
Het zijn dus geen vuilvlekken. Het zijn de kringen van het water! Ik heb net de binnenkant van de kussenhoezen bekeken en de stof is daar donker, waar deze aan de buitenkant licht is. Zou het dus kunnen dat de kleur van de binnenkant afgeeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Als het een kwestie van kleurverschil/afgeven is kun je volgens mij maar 1 ding doen.
Maak de hele bekleding vochtig zodat het na het drogen overal hetzelfde is.
Anders krijg je het nooit meer helemaal op 1 kleur.

Toegevoegd na 58 seconden:
Ik zou hem dan egaal vochtig maken met een plantenspuit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan ik me heel goed voorstellen.
Mijn dochter heeft ooit 2 geelachtige stoeltjes gehad en nadat ik die met een lauw sopje had schoongemaakt, kwamen er tot onze stomme verbazing blauwe letters tevoorschijn, heel vreemd.
Toen was de oplossing nadat we tot de conclusie gekomen waren dat het zo echt niet kon, erop of eronder en proberen maar.
In een autoshop een fles autostoel reiniger gekocht en daarmee aan de slag.
Daarmee ging alles eruit en zijn ze weer helemaal geel geworden.
Misschien kun je dat spul uit proberen op een klein stukje aan de onder of achterkant, kijken wat het doet.
Heel veel succes ermee, ik ga duimen dat het lukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en heel veel succes!

Andere antwoorden (4)

Wat heel goed helpt is HG meubel-tapijtreiniger. Je laat het schuim intrekken, opdrogen en borstelt het dan weer uit. Het beste probeer je het eerst op een niet zichtbaar plekje uit of het de kleur aantast. Sommige verfsoorten worden namelijk bleker. Je zou ook eerst schoonmaakazijn op een schone doek aangebracht kunnen proberen. Het beste is deppen en niet meteen wrijven. Met een schone doek nadrogen.
amc
12 jaar geleden
Ik heb zelf ooit een spuitbus "Tapijt & Bekledingreiniger" van het Kruitvat gekocht. Heel fijn spul. Ook even opspuiten (schuim), laten intrekken en drogen en afnemen of stofzuigen. Werkt bij mij prima, en ruikt ook meteen weer lekker fris! Succes, ik hoop dat je vlekken er uit gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
met st marcus, het is eigenlijk een afbijtmiddel op natuurlijke basis. Iets meer verdunnen en uitproberen eerst op een onzichtbaar plekje. je kunt het zowel vloeibaar als in poedervorm krijgen, ik beveel de poedervorm aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb gister mijn bank ook schoongemaakt, wij hebbe een beige bank.. beetje vanish poeder vlekverwijderaar bij heet water gedaan goed geschud en erop gespoten.. even met een afwasborstel eroverheen gedaan om alles eruit te krijgen, daarna met natte doek alles afgedaan en laten drogen.. werkt perfect, net een nieuwe bank, heerlijk!