Hoe blijvende vlekken verwijderen op katoenen witte servetten en tafellinnen ?

Blijvende vlekken ,na wasbeurt met hoogste temperatuur in wasserette(wassalon)
Vlekken,bv rode wijn ,lippenstift,sauzen,enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
31.1K

Het beste antwoord

Voor wit linnengoed kun je ook 2 reinigingstabletten voor kunstgebitten in warm water oplossen.
Spreid het deel met de vlekken uit in een emmer of wasbak.
Giet er de oplossing op en laat een halfuurtje intrekken; daarna wassen zoals je gewend bent.

Als je wit tafellinnen waar vlekken in zitten in een zuurstofbleekmiddel weekt, geeft dat een prachtig resultaat.
Weken tot de vlekken weg zijn, al duurt het dagen,schaadt het weefsel niet.

Rode-wijnvlekken

Onderstaande manieren werken bij elke soort rode vlek,ook die van rode-priklimonade, cranberrysap en vruchtenbowl.

Houd altijd wat witte wijn bij de hand voor als je met rode wijn knoeit. Giet de witte wijn zo snel mogelijk op de rode-wijnvlek.
Je zult zien dat de vlek als sneeuw voor de zon verdwijnt.
Houd voor rode vlekken ook spuitwater bij de hand.
Giet het spuitwater door de vlek heen,bij voorkeur boven de gootsteen. Daarna voorbewerken en wassen zoals je gewend bent.
Je kunt ook Vlekweg van HG gebruiken.

Opgedroogde thee- en koffievlekken

Hang voor theevlekken het deel met de vlek over een bak of de gootsteen.
Strooi er vlekkenpoeder op tot de hele vlek bedekt is.
Giet dan een keteltje heet water over de vlek,rondom,van buiten naar binnen. Zo nodig herhalen en daarna wassen zoals je gewend bent.

Behandel opgedroogde koffievlekken met een oplossing van 50 procent glycerine en 50 procent warm water.
Goed spoelen en deppen.
Voor het wassen behandelen met een voorwasmiddel.

Vlekken op servetten

De meest voorkomende vlek op servetten is lippenstift.
Om deze kwijt te raken,bespuit je de vlek met WD-40.Tien minuten wachten,er onverdund afwasmiddel inwerken en wassen zoals je gewend bent.

Als alternatief kun je er ook handenreiniger op aanbrengen en daarna wassen zoals je gewend bent.

Voor voedsel- en drankvlekken gebruik je een bestaand vlekkenmiddel of tapijtreiniger.
Laat de vlekkenmiddelen niet op de servetten opdrogen voordat je ze wast.

Je kunt zowel witte als bonte servetten weken in een zuurstofbleekmiddel zonder de stof of kleur te schaden.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://hetgezelligehuishoudclubje.clubs.nl/nieuws/detail/1279670_tafellinnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ,voor de vele tips,we zullen er zeker gebruik van maken
mvg

Andere antwoorden (6)

Je hebt bij de kruidvat van die kleine gele flesjes,
(ben even de naam kwijt)
voor verschillende producten zoals Vlekken,bv rode wijn ,lippenstift,sauzen,enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik doe vaak wat soda mee in de wasmachine dat gaan vlekken mee weg..

als het hardnekkige vlekken zijn , even in de week leggen met biotex..

je kan ook verdunde chloor bij de witte was doen, verwijderd ook vlekken...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, biotex (de groene variant) is geweldig hiervoor. Sopje met warm water maken hiervan, en het beste resultaat krijg ik altijd door het 24 uur in te laten weken. Dan zonder uit te spoelen op zestig graden met wasmiddel in de wasmachine meewassen.
't Is jammer dat je de servetten en het tafellinnen al gewassen hebt, want 't helpt over het algemeen 't beste als je de vlekken een "voorbehandeling"geeft. Als je bijvoorbeeld rode wijn hebt gemorst, dan helpt een scheut witte wijn of flink wat zout op de vlek. Vaak zijn het gewone huis-tuin en keukenmiddeltjes die het beste helpen. Op de site "Oma weet raad"vind je heel veel trucks en tips. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer het ens door de vlek goed in te wrijven met zuiveringszout uit de keuken.
En dan op de hoogste temperatuur wassen.
Indien geen resultaat herhalen.
12 jaar geleden
Een wijnvlek kan lastig zijn. Toch is een wijnvlek goed te verwijderen met Vanish Oxi Action Poeder.

Wijnvlek behandelen met een oplossing van een beetje Vanish Oxi Action Poeder met water. Breng dit papje rechtstreeks aan op de wijnvlek.

Laat het 2 minuten inwerken op de wijnvlek. Was de kleding met wijnvlek zoals voorgeschreven.

Belangrijk: Volg steeds de gebruiksvoorschriften op de verpakking. Niet gebruiken op wol, zijde, leer of behandelde oppervlakken (zoals hout, metaal, enz.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo doe ik het ook altijd!
voor alle vlekken, bont of wit gewoon ouderwets klodder groene zeep in wasmachine , en als je was er een paar dagen ligt,dan plek nat maken en groene zeep erop, 2 min in laten trekken en dan wassen,met bonte was niet langer dan 2 min ,anders wordt de plek vaal