Hoe vaak zou je je beddengoed moeten verschonen?

Als ik deze vraag in mijn vriendenkring stel, varieert het antwoord van "twee keer per week" tot "eens per twee maanden".

Uitgaande van nooit pleziervlekken in je lakens, wat is dan een goede frequentie?

Is er nog verschil tussen hoelsaken, molton, kussensloop en dekbedovertrek?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nieuw woord pleziervlekken?
Wel leuk!
Rieneke1
14 jaar geleden
rota, wat maken de antwoorden van ons of van je vrienden nou uit?
je merkt toch zelf wel wanneer het tijd is (naar je eigen normen)? idd leuk gevonden de pleziervlekken :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een eng plaatje zeg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, weinig kans op pleziervlekken.
Rieneke1
14 jaar geleden
dat is toch rowan atkinson? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het geeft me echt de kriebels (negatief dan)
zo een beelt waar je midden in de nacht schreeuwend van wakker word.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt wel uit een horrorfilm, zoiets van :"You wanna play?"
Rieneke1
14 jaar geleden
chucky! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist ! Brrr....

Antwoorden (21)

Ik verschoon in de zomer één keer in de week en in de winter eens per twee weken. Voornamelijk omdat we in de zomer wat meer zweten. Wanneer ik verschoon, verschoon ik alles tegelijk, want met 6 mensen in huis (en dus 6 bedden om te verschonen) raak ik anders de tel kwijt van wat ik wel en niet verschoond heb.
Wanneer de pleziervlekken te ernstig zijn dan wil ik een laken wel eens extra verschonen. En natuurlijk wanneer één van de kids ziek is of in bed plast wil ik ook wel eens meer verschonen... ;-)))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je je nachtrust niet wil laten verstoren door bedwantsen is eenmaal in de twee weken wel raadzaam.
Als je toch geen last hebt van ongedierte is langer ook mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het milieu is in ieder geval eens per twee maanden het beste . Ligt ook aan de activiteiten die plaatsvinden in het bed ?
Persoonlijk lijkt mij eens per maand voldoende.
Verder hoeft die molton niet zo vaak denk ik , eens per drie maanden .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedwantsen elimineer ik al door flink gif te spuiten ( sorry milieu ) .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gif? In je bed?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan maak je geen pleziervlekken meer! En waarschijlijk ook nooit meer iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:-) Gif is vooral tegen de muggen hoor.
ik streef naar eens per week, maar eens per 10 dagen vind ik ook geen ramp.
de sprei wat vaker, omdat ik vijf katten heb die graag op bed liggen.
wel lekker altijd, zo'n fris bedje :)

Toegevoegd na 1 minuut:
oh ja, de molton zou ik eens per maand doen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Gewoonlijk 1x per 2 weken en tussendoor om de dag uithangen in het raam om te luchten..maar het hangt ook af van hoe warm het is geweest..veel zweten is vaker verschonen..soms enkel het onderlaken, soms alles tegelijk.. Slopen soms tussendoor, ligt ook aan of je "roos"hebt of kwijlt in je slaap :-)
De molton verschoon ik maar heel af en toe en in de zomer leg ik die er niet onder maar een extra onderlaken..
Maar ik denk echt dat het voor iedereen anders is dus dat er geen "standaard"voor te bepalen is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mijn vrouw er is dan gebeurt het elke week,maar aangezien ze nog wel eens een paar weken weg is,dan wil het nog wel eens op zich laten wachten,ik heb geen hekel aan het wassen maar om dat dekbedovertrek er weer over te doen ,daar lig ik altijd mee te prutsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1 x per 2 weken het beddegoed, de molton en moltonsloop, van ons 1 x per 3 maanden, die van de kinderen vaker. Het dekbed zelf zo'n 1 x per jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent wel van de wasgoedvragen he?

Wat moet/hoort dat weet ik niet.
Maar ik vind eens per week wel prettig. Simpelweg zodat ik dan een ritme heb en er niet bij hoef na te denken van "was dat nou vorige week of die week daarvoor?" dus gewoon een vaste dag. Bijkomstig voordeel is dat 't wel zo fris is.
Twee keer per week vind ik zwaar overdreven. Eigenlijk vind ik elke week ook wel ietsje overdreven, maar dat is ontstaan uit m'n eigen gemakzucht. Het hangt er ook wel van af hoe veel tijd je je in je bed doorbrengt.

Toen ik kind was werd m'n molton niet zo vaak gewassen, 4 x per jaar ofzo. Maar zelf doe ik die graag gelijk mee, in elk geval wel in de zomer. In de winter de ene week wel de andere week niet. Schijnt minder vaak te kunnen, maar dat verschilt per persoon/gebruiker.

Dekbedovertrekken krijgen trouwens bij mij een privé behandeling en een wastrommel voor zichzelf. Ik heb er namelijk een hekel aan dat ie na het wassen vol zitten met het wasgoed. Maar ieder ander mens zal dit energieverspilling noemen. Ik noem het mijn eigen keuze.

Verder gaat al het overig beddengoed bij elkaar tegelijk in de wasmachine, op 60 graden C.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan of je erg zweet of niet.
Als je een erge zweter bent kun je om de paar dagen verschonen, want anders gaat je bed enorm stinken na een tijdje.

Als je een volwassene bent die niet in bed plast, oppast met 'andere' vlekken en niet zweet, volstaat zo om de 10 dagen je bed verschonen.

Een onderlaken zoals een molton en een basishoes onder het gewone hoes van je kussen, kun je eens in de maand meenemen, in verband met huismijt.

Wat je ook niet moet vergeten is om zo eens in de maand je matras te keren (ondersteboven en achterstevoren), dit is het behoud van je matras, en bovendien kan je matras dan ademen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wekelijks, gezien de nachtelijke zweetaanvallen :) Maar als het op de vaste dag niet uitkomt kan het ook wel eens wat langer duren. Bovendien vind ik het heerlijk om tussen frisse lakens te liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dag, is wel lekker...

Toegevoegd na 13 minuten:
..maar veel te veel werk.
Eens in de twee weken gaat alles er af, dan draaien we de matrassen ook even om.
De slopen worden vaker verschoond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee keer per dag is nog lekkerder. Voor je middagslaapje, om precies te zijn. Dat middagslaapje heb je hard nodig, als je twee keer per dag je beddengoed wast. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord afgemaakt ..;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha! Onze matrassen zijn heel zwaar. Natuurrubber... Die draai ik eens per twee maanden om. Da's vrij eenvoudig te onthouden: de eerste keer in elke even maand dat we het beddengoed verschonen, worden de matrassen gedraaid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, moest wel even nadenken hoor.
*De eerste keer in elke even maand dat we het beddengoed verschonen, worden de matrassen gedraaid *!
Een even maand, bedoel je daar de 30 dagen maanden mee?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, daar zou ik dan weer niet zijn opgekomen... Nee, de even maanden zijn februari, april, juni, augustus, oktober en december.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OHHH, dàt bedoel je hihi...
En als je dan eens hebt van "hè, ik heb wel zin in een lekker schoon bedje?
Wacht je dan tot die even maand, anders kom je toch in de war, dan klopt het toch niet meer?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, beddengoed kan vaker worden verschoond. Dat lukt ook zonder de matrassen te draaien. ;-) De matrassen worden eens per twee maanden gedraaid. Ze zijn veel te log en te zwaar om het vaker te doen. Vaker lijkt me ook niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, eg niet, het gaat er om dàt ze regelmatig worden gedraaid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons matras heeft een toplaag van traagschuim,die moet dus niet gedraait worden anders heb je het effect niet meer.En er zijn ook matrassen met een winter en zomerkant,even op letten dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@azil, Dat is een hele goeie van je. Ik had meteen iets van; hé, hebben wij dat ook. Even mannetje vragen :)
...Hij zegt van niet..
Maar wel een hele goeie tip van je, ik kan hem hier niet aan je geven maar een dikke +1
plezier vlekken hahaha.
nou als ik die heb gaat het beddengoed er gelijk nog af, geloof me ik heb veel plezier in bed maar als je alles goed regelt heb je die vlekken aan het eind niet ;-)

ik zou zo zeggen in de zomer 1x per week
en in de winter ook. zweten doe je altijd maakt niet uit in welk jaargetij.
soms doe ik het vaker omdat de hond welleens in bed kruipt s'nachts. bailey is gelukkig een west highland white terrier en stinkt en haart niet maar toch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk, dat eerste stukje +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:D
Gewoon, als het niet fris aanvoelt, dan is het tijd ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben in veel dingen wat dat betreft een controlfreak dus bij mij altijd op dinsdag. Maandag is voor de weekendwas. Op dinsdag is de wasmand dan leeg en heb ik genoeg ruimte aan de waslijn voor al het beddengoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke week en in de zomer vaak 2 keer, heerlijk een schoon bed. Het matras draai ik eenmaal in de maand om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja, eigenlijk is alles al voorbij gekomen, maar laat ik me ook nog eens mengen in deze gezellige discussie.
Ik verschoon mijn beddengoed eens per 2 weken, en lucht het de week tussendoor (dan hang ik het uit het raam).
Ik heb 3 kinderen thuis, en 4x beddengoed wassen en drogen vind ik teveel, dus om de paar dagen gaat er weer eentje in de was. (soms vergis ik me dan per ongeluk in de volgorde)
De moltons doe ik één keer wel, één keer niet, dus om en om.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
voor een gezonde slaap, zoveel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sowiezo 1 keer in de week! Maar als het vies wordt natuurlijk vaker! Goede tip voor als je vlekken wilt verwijderen uit je beddegoed! heb die site helaas al een aantal keren moeten gebruiken.. haha wat wil je ook met een kleine koter!:) www.vlekken-verwijderen.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt eraan of je veel zweet en of je huisdieren hebt die ook daar slapen vind ik,maar het is 2 tot 1 keer in de week,en weet je dat het ook belangrijk is om 1 keer in de week je dekbed en kussens buiten even te laten luchten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik er tijd voor zou hebben, zou ik ze wel elke dag wassen.Want ik wil eindelijk wel eens voorgoed van die verstopte neus af.Volgens een professor die enkele dagen geleden over de radio over het onderwerp bevraagd werd is een chronisch verstopte neus aan huismijten te wijten die zich nestelen in het beddegoed.Eén keer in de week verschonen lijkt mij echt niet teveel.Maar dan ook alles wassen, inclusief de molton.Hoop doet leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je veel zweet en of veel sex bedrijft, dan zou ik het vaker doen als ik jou was.