De Houtkever Anobium punctatum is een kever die amper 5 mm groot wordt. Hij ontwikkelt zich in balken en meubelen. De kevers veroorzaken een tikkend geluid. De uitgekomen kever verlaat het hout door een klein gaatje. Deze gaatjes zijn bekender dan de kever zelf. Het vrouwtje legt de eitjes bij de gaatjes. De larven gaan door het gaatje naar binnen en voeden zich met het hout.
Het cellulose van het hout wordt door de larven verteerd met behulp van symbiontische organismen die de darmuitstulpingen van de larve voorkomen. Deze kever komt veel voor in oude huizen.

Een volwassen broodkever is ongeveer 3 mm lang, roodbruin van kleur en dicht behaard met korte, gele haartjes. Een vrouwtje legt tussen de 50 en 100 eitjes per keer, bij voorkeur in kieren en op donkere plaatsen. Na twee tot vijf weken komen de larven uit de eitjes. De larven, die schadelijk zijn, zien er heel anders uit dan de volwassen kevers, die niet schadelijk zijn. Ze zijn wit met een donkere kop, hebben pootjes en kunnen zich goed verplaatsen. Hoe warmer het is, hoe sneller broodkevers zich vermenigvuldigen. De uit het ei gekomen larven kunnen hoogstens acht dagen zonder voedsel. Als er geen voedsel is, verdwijnen ze dus vanzelf.
U kunt zien dat u last hebt van broodkeverlarven aan de ronde gaatjes in voedingsmiddelen of de verpakking daarvan. Dit zijn de openingen waar de volwassen kevers uitvliegen. In de meelachtige producten kunnen cocons (geelachtig, 3 - 4 mm) zitten. Meestal zitten deze cocons tegen de wanden of bodem van het verpakkingsmateriaal.

1e foto broodkever
2e foto houtkever