Hoe kan ik het beste vitrages wassen zodat rooklucht eruit gaat?

Ik heb ze gekregen van iemand die veel rookte.

Ik wil ze graag behouden omdat ze emotionele waarde voor mij hebben.

Hoe kan ik ze het beste wassen zodat de geur eruit gaat.

Ze zijn al een keer grondig gewassen met de wasmachine, maar misschien dat mensen nog meer tips hebben?

Special wasmiddel, oma's tructjes, iets. Ik hoor het graag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (6)

volgens mij gaat rooklucht er goed uit door stoom

dat zou je bij een wasserette moeten laten doen en dat kost natuurlijk geld maar je zou wel kunnen vragen of ze je (een beetje) kunnen garanderen dat de lucht er dan uit is.
amigo
12 jaar geleden
ik doe de vitrage van mijn moeder (die rookt) altijd eerst een nachtje in de biotex inweek, daarna wassen op 40 graden met een regulier wasmiddel en om ze mooi stralend wit te krijgen doe ik er een zakje poppetje blauw bij. Dat koop ik bij van de Pigge in Haarlem. Ik weet niet waar je het ergens ander kan krijgen. Verder gebruik ik voor vitrage GEEN wasverzachter want dat werkt niet goed. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is een "zakje poppetje blauw" :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reckitt blauw, dat heeft elke drogist. Is een optische witmaker, blauw poeder in een zakje (ook verkrijgbaar in flesjes en zo).
In de badkuip (of eem grote teil of emmer) een laag water (koud) laten lopen, daar ongeveer n fles schoonmaak azijn, die goedkope plastic flessen voor minder dan n euro, en dan de gordijnen erin en n uurtje laten staan! Daarna in de wasmachine gewoon programma.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens op deze site hier staat duidelijk hoe je je vitrage moet wassen
http://www.vitaltimmermans.nl/vitrages.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een heel raar antwoord maar ik heb ooit eens ergens gelezen dat je ze met st marc kunt wassen.
Eerlijk gezegd een raar idee.
Maar achteraf bezien waarom zou dit niet kunnen.
St marc heeft inderdaad een speciale geur.
De keus is aan jou.
12 jaar geleden
doe de vitrage in de wasmachine , leg er 4 steradent tabletten white op, beetje wasverzachter en wassen maar.