Ik las dat we om energie te besparen zoveel mogelijk op 40 graden moeten wassen.Maar bacteriën gaan pas op 60 graden dood ?Nu twijfel ik

ik was mijn beddengoed en handdoeken op 60 graden zodat er geen bacteriën mer in zitten na het wassen. Is dit echt nodig? of voldoet 40 graden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ikzelf was beddengoed en handdoeken op 60 graden. Kleding op 30 graden. Volgens mij zitten de meeste bacterien op/in het matras, matras paar keer per jaar met sodakorrels licht inwrijven en dit na enkele minuten opzuigen.

Heet wassen voor de hygiëne?
Heet wassen voor de hygiëne is nergens voor nodig, op lage temperaturen worden je kledingstukken ook goed en hygiënisch schoon. Het aantal graden wat op je kledingstuk aangegeven wordt is het maximum, dus op een minder aantal graden wassen kan natuurlijk ook. Minder heet wassen spaart je een hoop water en energie, en is dus lekker groen!

Handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes bij voorkeur op 60 graden wassen. Verder wassen de meeste mensen tegenwoordig de rest allemaal op 40 graden, met uitzondering van kledingstukken die met de hand gewassen moeten worden of kledingsstukken die speciaal op 30 graden gewassen moeten worden. Als je kledingstukken van verschillende stoffen samen wilt wassen, kies dan altijd voor de laagst voorgeschreven temperatuur.

Prop de wasmachine niet te vol
Je was wordt er echt niet mooier en schoner op als je de wasmachine helemaal vol stopt met kleding. Juist niet! Stop de wasmachine tot maximaal drievierde vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Het klopt dat niet alle ziekteverwekkers dood gaan op 40 graden. Het is daarom aan te raden om sommige zaken warmer te wassen; ondergoed, beddegoed ed.
12 jaar geleden
Het is echt nodig om de opgenoemde spullen op 60 te wassen. Zorg dat je trommel vol is, dat is de meest besparende tip denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Las een artikel dat alleen wassen op 30 en 40 graden een soort schimmel/bacterie in je wasgoed en wasmachine tot resultaat heeft. Ondanks die speciale wasmiddelen. Dus ook daarom af en toe op 60 graden wassen.

Voor je wasmachine is het trouwens beter om af en toe op 90 graden te wassen (dweilen en vieze doeken enzo). Dat brandt de oude zeepresten weg en dan gaat hij veel langer mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je vetluis bedoelt, de neerslag van zeep- en vuilresten - dat is wat je goed verwijdert als je af en toe zo'n 90-gradenwas doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja idd zo heet het! Alleen het woord al - yak!
goed om het milieu denken heel belangrijk!
maar inderdaad gaan niet alle bacterien dood op 40 graden, en dat is ook belangrijk!
dus ondergoed bad/bed en keuken spullen was ik op 60 graden en eens in de zoveel tijd zelfs op 95 graden.

zo wik en weeg ik tussen milieu en bacterien en ik voel me er goed bij!

mischien kun je ter compensatie je wasgoed eens ophangen i.p.v. in de droger te stoppen. ook heel goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, die gaan niet dood bij 30 of 40 graden.

ik heb zelf last van steeds terugkerende zwemmerseczeem en ik kreeg het advies om baddoeken, beddengoed en sokken op 90 graden te wassen, ik was onderbroeken ook op 90 graden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn meer manieren om bacteriën te doden dan de hitte van het was-water.

1.
De eerste handeling om schimmels en bacteriën in wasgoed te doden is te zorgen dat het wasgoed goed droog is voordat je in ook maar in de mand doet.
Daar kunnen heel veel schimmels en bacteriën al niet tegen.

2.
Het tweede dat je doet is wasmiddel in de wasmachine gebruiken. Ook daar kunnen een aantal schimmels en bacteriën niet tegen. Meestal creëer je hiermee een heel erg basisch milieu. Terwijl de meeste bacteriën en schimmels die we in ons wasgoed tegenkomen in een wat zurig milieu het best leven. Ook hiermee breng je dus al veel bacteriën en schimmels om het leven.

3.
Dan doe je je was op 40 graden of 60 voor handdoeken, theedoeken en beddengoed (zou ik dus inderdaad wel doen).

4.
Vervolgens ga je de was drogen. Zie punt 1. Dat is een herhaling.

5.
En tenslotte berg je het schone wasgoed op op een plek die goed droog is. Ook conform punt 1.

Kortom; als je het goed doet hebben bacteriën en schimmels heel weinig kans op je wasgoed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je graag een plusje geven maar ik mag nog niet :(
Zoals gezegd is het verstandig om nu en dan een heet programma te draaien van 60 of 95 graden. Of je nu wast op 40 of 30 maakt voor het schoon worden van je kleding eigenlijk niet uit, dus als je energie wilt besparen kun je het beste alles op 30 graden doen (ook beter voor je kleding) en dan regelmatig een wasje met handdoeken etc. op 60. Je hebt ook speciale wasmachine-reinigers die je in je wasmachine doet en dan draai je (zonder wasgoed) een programma op 95 graden. Een schone wasmachine is hygiënisch én goed voor het milieu ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Draai om de zoveel tijd een trommel op 90 graden. Bv in de even weken op 40 graden in de oneven weken op 90 graden.