Hoe krijg ik de onderkant van mijn strijkijzer weer schoon? (zie foto)

Dit komt door het per ongeluk over labels strijken

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
66.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een beetje staalwol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit gehoord van strijkijzerreiniger?

Antwoorden (8)

U kunt uw strijkzool op de volgende manier schoonmaken. Steek de stekker in het stopcontact en zet de thermostaat op de stand “minimum”. Zodra het controlelampje is uitgegaan de stekker weer uit het stopcontact halen. Vervolgens kunt u met de groene kant van een sponsje (NIET metalen sponsje) de nog lauwe zool schoonmaken. Maak het sponsje vochtig met gewoon leidingwater. Gebruik nooit schoonmaak- of kalkverwijderende middelen.
fremar
12 jaar geleden
Met een wit kaarsje of theelichtje : http://www.huishoudplaza.nl/Tips/art/1758/strijkijzer-onderkant-schoonmaken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de zoolplaat af. Is die van roestvrij staal dan kun je het proberen met een beetje staalwol. Er zijn ook speciale stiften (idee: soort pritt stift) voor in de handel. Vraag het eens na bij Blokker, Marskramer of een andere huishoudelijke zaak, misschien (zo'n ouderwetse) drogist.

Hierna nog meer tpis:

Helaas is de zoolplaat van een strijkijzer erg gevoelig voor kalk. De zoolplaat moet regelmatig worden gereinigd om te voorkomen dat er vlekken in de kleding of weefsel komen. Vermijd hierbij schurende schoonmaakpoeders en schuursponsjes.

Begin met een koud ijzer dat is losgekoppeld van het stopcontact. Gebruik milde zeep of wasmiddel om een schuimige oplossing te krijgen. Gebruik hierbij een spons van nylon of een schone doek. Doop deze in de oplossing en veeg de zoolplaat van het strijkijzer volledig schoon. Daarna moet u nog met een vochtige doek de zoolplaat schoonvegen. Vooral bij stoomstrijkijzers en stoomgeneratoren is het belangrijk dat dit goed gebeurt.

Als de zoolplaat slachtoffer is van opgebouwd zetmeel of enige vorm van corrosie, dan moet u iets sterkers gebruiken. Net als bij het reservoir kunt u een schone doek, gedrenkt in witte azijn gebruiken. Hierna moet u ook met een vochtige doek de zoolplaat schoonvegen.

Als dit niet werkt dan moet u een oplossing van witte azijn en zout opwarmen tot het zout oplost. Met behulp van een schone doek die u in deze oplossing drenkt veegt u de zoolplaat schoon. Hier moet u mee doorgaan totdat u alle corrosie heeft verwijderd. Vergeet niet om hierna het ijzer volledig schoon te vegen met een met schoon water bevochtigde doek.

Het strijkijzer schoonmaken of ontkalken op regelmatige basis zorgt voor het behoud van goeie kwaliteit kleren.
12 jaar geleden
Met een warm strijkijzer enkele keren over aluminiumfolie gaan.
Je kan ook eens proberen met Cillit BANG voor Vuil & Kalk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ik laatst ook gehad! Heel erg vervelend. Je kan dan gelijk niet meer verder met strijken.

Je kan bij de blokker een soort kaarsje halen om het strijkijzer schoon te krijgen. Je kunt deze vinden bij de strijktafels of vraag het even aan een verkoopster. Je moet het stijkijzer op de heetste stand zetten kaarsje er langs en dan is het binnen no time schoon. Zorg wel dat de ramen open staan want het stinkt! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nooit gehoord van strijkijzerreiniger?
Ik heb dit altijd in huis.

Mijn moeder had dit ook al.

Al 100 jaar.
Je doet er heel lang mee.

http://www.rh-tronics.nl/a-7366902/witgoed-accesoires/strijkijzer-schoonmaakstift
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een ietsjes vochtige oude tandenborstel met een beetje tandpasta eraan, en dan daarna afnemen met een vochtig doekje. Werkt perfect en je hoeft er niets speciaals voor te gaan kopen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik een teflonstrijkzool deze kun je zo onder je strijkijzer klemmen.
Ideaal nooit meer iets vast geplakt aan je strijkijzer...