Hoe werkt een staalzeepje ?

Als je graag en lekker kookt, heb je wel eens dat je handen uren later nog steeds naar knoflook / ui / haring etc. ruiken. Wassen maakt totaal niet uit, de geur blijft hangen. Maar als je je handen wast met een staalszeepje (zo'n roestvrijstalen dingetje in de vorm van een stukje zeep), is echt na één keer de geur weg. Hoe kan dat ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Je kan ook met je natte handen langs een roestvrijstalen pan wrijven - dat werkt net zo goed,

"Geurstoffen zijn vaak in chemisch opzicht niet zo stabiel, aldus De Pater. 'Door de sterke adsorptie van sulfides aan het roestvrij staal vallen ze uiteen. Weg geur.'

(RJ)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook kun je je handen langs de zijkanten van je roestvrijstalen gootsteen halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
RJ en ruth: wat een goeie tips...!
+1 voor RJ en ruth als het zou kunnen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo hé... das een goeie! dank ! +1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In combinatie met de uitgebreide link ; bedankt !

Andere antwoorden (1)

In tegenstelling tot zuurstof kunnen geurtjes wel aan het oppervlak van het stalen wonderzeepje vastplakken. Als geuren aankleven worden ze minder stevig en vallen ze al snel uit elkaar.
Vooral zwavel blijft goed aan het oppervlak plakken. Omdat zwavel juist in uien en knoflook zit, verdwijnen vooral deze geurtjes met een stalen zeepje.

Het is belangrijk te weten dat dit zeepje alleen tegen geurtjes werkt en niet tegen bacterien.