Waaom zijn je handen natter na het wassen met vloeibare zeep dan als je ze alleen maar afspoelt zonder zeep?

Net mijn handen gewassen met vloeibare zeep en mijn handen zijn een stuk natter dan als ik ze alleen afspoel.

Ook als ik mijn handen net zo lang onder de kraan houd, zijn ze wanneer ik zeep gebruik natter.

Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Door de zeep was je het vet van je handen. Vet stoot water af. Dus na het handen wassen houden je handen meer water vast.

De werking van zeep is als volgt:
Zeep bestaat uit heel kleine deeltjes (moleculen) die een kop en een staart hebben. De kop van een zeepdeeltje houdt erg van water. De staart houdt helemaal niet van water, maar wel van vet. Als je je handen met zeep wast, gaan de staarten van de zeepdeeltjes in het vet vastzitten en omringen het hele vetdeeltje. Daardoor komt het vet los van je hand en kan je het makkelijk met water afspoelen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord en leuk uitgelegd!

Andere antwoorden (4)

omdat er in vloeibare zeep ook water zit verwerkt? dus je voegt extra water toe aan je handen..? denk ik zo..

het zou ook kunnen dat het alleen maar lijkt dat ze natter zijn, door het schuim.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan niet. Als je aan 100% water iets toevoegt waar ook water in zit, maar ook iets anders, heb je daarna altijd minder dan 100% water. De antwoorden van QMark en ruth zijn wel juist.
Je handen zijn doorgaans vet en dat stoot water af.
Door het wassen met zeep ontvet je je handen waardoor ze natter worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige juiste antwoord +1
Als je een natuurvriendelijk bestrijdingsmiddel wil maken tegen o.a. luis, neem je een deel zachte zeep, een deel water en een deel spitritus.
De zeep heeft hier alleen maar een doel de vloeistof zo goed mogelijk te verdelen.
Het is hier een z.g.n. uitvloeier.
De zeep zorgt er voor dat de vloeistof overal verdeeld wordt, dus overal nat is.
Natter dan zonder de zeep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt 100% ed,deden wij vroeger ook,bij het spuiten met landbouwgif,daar ging ook al een soort afwasmiddel,een zeepbestand bij zodat het zich mooi verdeelde over het te spuiten gewas.
dit komt omdat zeep de oppervlaktespanning (cohesie) van water doorbreekt en het water dus in feite dunner word,dit is heel goed te testen door een glas water vol te maken zodat het water iets bol staat boven het glas uit. hier leg je heel voorzichtig een naald bovenop,deze zal dan drijven boven op de oppervlakte(spanning).
vevolgens neem je hetzelfde glas en doe je dit vol met water met een druppeltje zeep en probeert dit weer zo vol te doen zodat het bol boven het glas staat,dit zal dus niet lukken,ook de naald zal hier niet op blijven drijven,omdat de oppervlaktespanning verdwenen is. schoonmaken werkt op dit principe door de oppervlaktespanning te verminderen heeft het water een betere grip op het vuil en word alles schoner.