Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe krijg ik mijn wollen truien weer in vorm?

Naar het schijnt mag men wollen truien niet wassen met wasverzachter omdat ze anders hun vorm verliezen.

Nu ik dus "beter weet", wil ik graag weten hoe ik mijn uitgelebberde lievelingstruien die vele malen met verzachter in de machine zaten terug in vorm kan krijgen.


En ook, ik heb nu een paar wollen kledingstukken gewassen zonder verzachter, maar dan voelt dat erg onprettig aan omdat het wat schuurt. Hoe hou ik dus mijn wollen kledij prettig zacht maar toch in vorm?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je kunt wollen truien best met wasverzachter wassen, daar verliezen ze hun vorm niet van. Je moet ze wel liggend laten drogen, en het liefst ook liggend opruimen in de kast. Op een hangertje zakken ze uit.
Verder is het wel erg belangrijk dat je wollen truien voorzichtig was, op een speciaal wolprogramma. Dan wordt de was minder langs elkaar heen geschuurd. Op een normaal programma zal wol erg snel vervilten.
Kijk ook uit met met de hand wassen. Je hebt dan al heel snel het water te heet. 30 graden voelt koud aan, omdat het lager is dan lichaamstemperatuur. Op hogere temperaturen krimpt en vervilt wol ook heel snel.
Het wassen met wasverzachter heeft wel een nadeel: Je trui neemt er minder vocht door op, dus het kan wat zweteriger worden.

Toegevoegd na 39 minuten:
aanvulling: maar persoonlijk vind ik het feit dat ze minder vocht opnemen niet opwegen tegen het zachte effect van wasverzachter, hier gaat er dus gewoon wasverzachter bij in.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal goed+

Andere antwoorden (1)

Wollen truien - zeker als het echte zuivere wol betreft - hebben inderdaad moeite hun vorm goed te behouden. Hetzelfde geldt overigens voor andere (hand)gebreide truien. Uitlubberen zal wol echter niet zo snel doen ; eerder krimpen. Katoenen en acryl truien hebben inderdaad de neiging uit de vorm te lubberen.

Het beste kun je deze truien voorzichtig wassen (op de hand, of met een wolwasprogramma(ook als het geen wol is). Belangrijker is echter hoe je ze droogt : bij voorkeur liggend op een rekje dat ook van onder lucht kan pakken. Of op een platte ondergrond en dan een paar keer keren om aan alle kanten te laten drogen. Leg de trui daarbij zo veel mogelijk in de vorm waarin die moet opdrogen.

Na het drogen kun je eventueel met een stoomstrijkijzer de trui verder in de juiste vorm persen - wel heel voorzichtig met een doek er tussen of het ijzer net iets boven de trui.

In de droger kan vaak wel, maar soms worden ze er erg statisch van, en het kan het vormverlies nog verergeren. Maar het meest desastreus is ze met knijpers aan de waslijn hangen ; dan zakken ze zeker uit door hun eigen gewicht (met name wollen en katoenen truien ; kunstvezels nemen niet zo veel water op en blijven beter in vorm).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks, dus het drogen en niet de wasverzachter is dus de boosdoener. Goed om weten. Ik hang mijn wollen truien altijd dubbel over het droogrek (dus niet aan knijpers). Komen mijn uitgelebberde truien ook weer terug in de juiste vorm als ik ze voortaan netjes plat droog of zijn mijn baggie-truien een verloren zaak?
Het betreft enkele lievelingstruien...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik gebruik zelf geen wasverzachter, dus of dat invloed heeft zou ik niet uit de eerste hand durven zeggen, maar drogen heeft dat zeer zeker. Of je ze weer in hun oude vorm terugkrijgt ligt een beetje aan het materiaal : wol of grotendeels wol die NIET vervilt is, kun je vaak wel weer aardig in model trekken / duwen/ persen / stomen / blokken. Zelfgebreide kledingstukken van echte wol MOET je zelfs elke keer na het wassen opnieuw in model maken. Vervormde kunststof echter krijg je in de regel niet meer in fatsoen.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding