Vermindert azijn (in plaats van wasverzachter) ook kreuken?

Wasverzachter zorgt niet alleen voor zacht aanvoelende was, maar vermindert ook het kreuken van de was. Ook schijnt het het strijken wat makkelijker te maken, en zorgt het ervoor dat de kleuren wat beter behouden blijven.

Van azijn (als vervanger voor wasverzachter) heb ik gehoord dat het de kleuren ook beter vasthoudt. Klopt dat?

En helpt azijn ook bij het verminderen van het kreuken, en vergemakkelijkt het ook het strijken?

10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

door azijn toe te passen worden minder mineralen door de stof vastgehouden die de wasa stug kunnen maken en alkalische effecten worden tegengegaan, het is eerder een (zwakke)reductor dan een oxidator en beschermt zo beter de kleuren, welke vaak ook wat ook gevoelig zijn.
Omdat azijn een zwak zuur is werkt het ook nog eens als pH buffer, een aantal factoren die gunstig zijn voor de was.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Azijn maakt inderdaad dat de kleuren levendig blijven.
De was blijft heerlijk ruiken ( wat je niet van elke wasverzachter kan zeggen ) en het belangrijkste: het is veel beter voor het milieu. Azijn is een natuurlijk product.
Het zal misschien de kreuken niet zo verminderen maar als het wasgoed nog een beetje vochtig gestreken wordt is dit ook geen probleem, integendeel , je hoeft dan geen stoom te gebruiken, dus minder energie.