Wat is beter: eenzelfde wasmiddel voor alle was (bonte en wiite was) of een middel voor wit en een ander voor bonte was.

Op veel wasmiddelen dat dit voor 30 - 90 graden te gebruiken is. Is dit aan te raden. Wat is het verschil in werking van wit wasmiddel en bont wasmiddel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Een wasmiddel voor witte was *kan* ietwat bleek bevatten. Dit zou bij een bonte was het gevolg kunnen hebben dat de kleuren vager worden. De diverse bont wasmiddelen beweren stoffen er in te hebben zitten die het uitlopen van kleuren tegengaan.

Als je de fabrikanten mag geloven maakt het een groot verschil. Ik heb jaaaaren met een enkel wasmiddel gewassen, en alles werd schoon, en kleren gingen weg omdat ze versleten waren, niet omdat de kleuren flets werden oid.

Op 30 graden kan alles goed schoon worden. Hooguit ondergoed / handdoeken / beddengoed af en toe heet wassen om bacxterien te reduceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Witwasmiddelen bevatten stoffen die je witte was optisch witter maken, soms ook wat bleekmiddel. Ik heb inderdaad de ervaring dat bonte was daar na een paar was beurten valer van wordt. Bontwasmiddel bevat die stoffen niet. Maar als je daar je witte was mee doet, wordt je witte was op een gegeven moment wat geliger of grauwer.

Het maakt dus wel uit, je kunt beter twee flessen hebben staan. En waarom niet, of je nou 40 wasbeurtjes doet met twee verschillende flessen of 20 wasbeurten met één fles voor alles, het kost hetzelfde. Het enige wat je bespaart met één wasmiddel voor alles is ruimte in je keukenkastje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord Suus +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelfs 3 flessen staan, ook nog een voor de zwarte was. Bij de zwarte was doe ik ook nog een scheut azijn waardoor de kleren mooier zwart blijven.