Wat is beter: vloeibaar wasmiddel of poeder?

Volgens mijn vriendin maakt poedervormig wasmiddel beter schoon dan vloeibaar wasmiddel. Mijn ervaring is echter, dat ik af en toe wasmiddelvlekken in mijn broeken krijg als ik waspoeder gebruik, vooral bij lage temperaturen (30°).

Wat is beter voor het schoonkrijgen van de was: poedervormig of vloeibaar wasmiddel?

Toegevoegd na 1 minuut:
Toevoeging: ik het onderstaande vraag over de zeepbacterie gelezen; daar gaat mijn vraag niet over.

http://www.goeievraag.nl/vraag/.16776

Mijn voornemen is, de "koude" was met vloeibaar wasmiddel te doen, en af en toe de "hete" was te gebruiken om de zeepbacterie te verwijderen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Omdat ook ik af en toe waspoedervlekken in mijn gewassen kleren aantrof, ben ik al lang geleden overgestapt op vloeibaar wasmiddel. Dit bevalt mij tot nog toe prima.

Maar over deze vraagstelling is natuurlijk ook onderzoek gedaan. Het resultaat van dit onderzoek is:
"Poeders gaan vlekken beter te lijf dan vloeibare wasmiddelen. Het nadeel is dat poeders zó doeltreffend zijn, dat ze ook de kleuren van je wasgoed doen vervagen. En daar hebben vloeibare wasmiddelen dan weer een streepje voor".

Zie link voor meer informatie over dit onderzoek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het juist een manier is hoe je je was wil doen, poeder is in verhouding meestal goedkoper en je hebt er minder van nodig. vloeibaar is duurder en ook niet al te best voor je machine aangezien er siliconen in zitten en in je trommel achter blijven. ik gebruik het allebei wel eens en ik merk geen verschil, aleen dat je met poeder minder nodig hebt voor het zelfde resultaat. succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die poeder vlekken in de donkere kleding, daar heb ik voorheen ook last van gehad met poeder wasmiddel.
Ik denk zelf dat dit komt door of te veel wasmiddel of een te volle trommel, waardoor het wasgoed niet goed gespoeld kan worden.
Sinds ik voor mijn donkere was een vloeibaar wasmiddel voor de donkere was gebruik heb ik daar geen last meer van.
Wat betreft de witte was is dat heel persoonlijk vind ik, ik gebruik het liefste dixan of ariel poeder, die wast voor mij het schoonst en wit.

Er zijn kort geleden wasmiddelen getest, maar vogens mij waren dat alleen de vloeibare middelen voor de witte was. Ik weet dat toen het vloeibare wasmiddel van de lidl, Forma, voor de witte was er als beste uit kwam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die test was bij Tros Radar en is nog wel ergens terug te vinden op hun website http://www.trosradar.nl en inderdaad het waren bij die test alleen vloeibare middelen als ik me niet vergis en die van de Lidl was toen het beste.
vloeibare middelen hebben het voordeel dat ze niet hoeven op te lossen, poeders lossen op en worden dan ook vloeibaar. vlekken door poedervormige middelen komen vooral omdat er veel te veel wasmiddelen gebruikt worden om de juiste dosering te bereiken is het oa van belang hoe hard het water is, bij de meeste mensen is dit echter niet bekend,(kun je navragen bij de waterleidingsmij.)dan zou je het wasgoed ook nog moeten wegen,en bepalen hoe sterk de vervuiling is ,hierop het poeder afwegen en dan wassen maar. Dit is voor een huishoudelijk wasje echter niet gebruikelijk en dus doen we maar de maximale dosering in de machine, wat in veel gevallen dan eigenlijk te veel is .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poeder doe ik in een (oud) washandje en steek dat in een ander washandje en gooi dat in de trommel. De poeder verspreidt (lost op) zich zo gelijkmatig tijdens het wassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
poeder is slechter.
waarom. omdat het soms niet helemaal afbreekt, en je hele stukken in je machine kan tegen komen. een grote hard geworden klont kan je machine zelf vernietigen.