Hoeveel tijd ben je per dag kwijt aan huishouden?

M'n huishouden is altijd een chaos. Dingen gebeuren maar net wanneer het me te binnen schiet dat het weer eens nodig is. Daar wil ik eens verandering in brengen, het kan hiet best wat netter en schoner. Nou probeer ik een beetje m'n dagen in te delen, maar ik vraag me dus af hoeveel tijd ik per dag kwijt zal zijn. Dan besteed ik ongeveer 5 dagen in de week tijd aan huishoudelijk werk. Red ik dat met een uur of 2-3 per dag?

M'n huis is 120 vierkante meter en heeft 5 kamers. Het hoeft niet blinkend schoon allemaal, maar gewoon gemiddeld netjes.

Toegevoegd na 23 uur:
Voor de duidelijkheid: Ik vraag me dus af hoeveel tijd een 4-persoons huishouden kost. De schoonmaaktips e.d. waardeer ik ook wel, maar m'n vraag gaat puur over de benodigde tijd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K

Het beste antwoord

Het scheelt in ieder geval als je de rommel direct opruimt. Zoals je gebruikte kopjes, borden bestek direct afwassen. Het scheelt ook als je geen huisdieren hebt. Maak voor jezelf een schema bijv. vrijdag sanitair badkamer/toilet. Weet niet of je vloerbedekking hebt of laminaat? Om de dag even aanvegen/stofzuigen. De was verzamelen, ben je in je uppie dan kun je 1x per week een wasje draaien en direct ophangen. Mijn oma zei altijd als je alles direct opruimt heb je ook geen rommel..daar heeft ze gelijk in. Ben zelf ook wel eens makkelijk, dan moet ik daarna extra hard mijn best doen om het netjes te krijgen. Nodig wat vaker visite uit, moet je zien hoe hard je dan kunt opruimen ;-)

Toegevoegd na 1 dag:
Antwoord op jouw toevoeging, als jij 2-3 uur per dag doet en je bent met 2 volwassen mensen. Dan moet je huis aardig aan kant zijn. Samen afspreken wie doet wat. En wat vaker bezoek uitnodigen, dan blijft het netjes ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dat van die visite is ZO waar! Daarom heb ik voor donderdag ook iemand uitgenodigd en nou voel ik best wel de druk aan de slag te gaan ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zooooooo herkenbaar haha..dan ga ik als een tornado door het huis. Ik ben iemand van uitstellen want het is niet mijn hobby. Maar het voelt zo lekker als het klaar is en opgeruimd. Maar ik verval altijd in het oude..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Same here. "Oh, dat red ik morgen nog wel, vlak voor 't bezoek komt"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel herkenbaar. Als mij bezoek 5 minuten te vroeg arriveert, sta ik vaak nog met de stofzuiger in de hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha..je houdt zeker ook niet van onverwacht bezoek?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ervanaf wie 't is. Als 't iemand is, waarvan ik weet dat 't hem/haar niks kan schelen, dan vind ik 't wel leuk. Maar als m'n moeder op de stoep zou staan... Die heb ik ooit 1x zelfs voor de deur laten staan, maar toen was 't ook crisis en was 't wel heel erg :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is je moeder er nog niet aan gewend? Ze had je vast willen helpen of was je bang voor een preek? Ik voel me ook meer op mijn gemak als ik weet dat iemand zelf ook makkelijk is ipv iemand die bij wijze van spreken hele dag aan het poetsen is en altijd blinkend is, dan voel ik me wat ongemakkelijk. Heb ik het idee dat ze elk rommeltje ziet, dan zeg ik juist, kijk maar naar de rommel hoor :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet uitwijden over m'n moeder, maar laat ik zeggen dat 't me niet kan schelen wat ze denkt, maar dat 't bij haar nooit bij denken alleen blijft.

Andere antwoorden (6)

Moet makkelijk lukken, als je begint met 1x goed schoonmaken is het makkelijker om het bij te houden dan wanneer je elke keer een klein beetje zooi minder hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De min begrijp ik niet, want wat je zegt is niets mis mee.
Probeer voor jezelf een schema te maken wat je op welke dag wil doen en kijk of dat haalbaar is.

Het maakt ook een stuk uit met hoeveel mensen je thuis bent (met z'n vijven heb je meer was dan alleen en maak je ook aanzienlijk meer troep).

Voor puur het schoon houden (en dus niet puinruimen en de was doen) zou je met 6 uur per week een heel eind moeten kunnen komen als je geen perfectionist bent. Dat is dan afgezien van ramen lappen, stoepjes vegen en tuinonderhoud. Neem bijvoorbeeld een ochtend om boven alles te doen, en een ochtend om beneden alles te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, 6 uur per week vind ik ook wel genoeg. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel wel het totaal he, inclusief was doen voor 4 man en ramen lappen e.d.
Alles direct opruimen, elke dag minstens 1x afwassen en misschien om de paar weken een werkster?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een schriftje aanschaffen en s'avonds opschrijven voor de andere dag wat je gaat doen en je strikt houden aan het schema bv:toilet kuisen,badkamer,ramen lappen,wasgoed.
Zo schrijf je elke avond je taken voor de volgende dag en als alles gedaan is wat moest dan doorstreep je het en je zet er oke achter.
Je zal zien en voelen dat je een voldaan gevoel hebt ;)
Nooit afwas(je) laten staan
En bedenk dan: het is weer Spic&Span
Maak een afspraak met jezelf en houdt je eraan.
Succes :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan in een uurtje al een heleboel doen; Meeste dingen hoeven niet iedere dag te gebeuren; zoals stofzuigen/dweilen etc en de rest kan je heel goed bijhouden: "kleine beurt" voor het toilet kost maar ong. 5 minuten, na het douchen even de tegels (ook op de muur) afspoelen en over de kraan (en evt. glazen deur) een snelle lap halen scheelt een heleboel zeepresten en kalkaanslag waar je anders op staat te schrobben.
Zelfde geld na 't afwassen; erna de met de afwasborstel door de gootsteen en naspoelen.
Je fornuis en aanrecht krijg je het makkelijkste schoon met een beetje afwasmiddel (is ook nog eens "gezonder" en goedkoper dan al die multireinigers); even laten "weken" laten trekken en je veegt het meeste vuil zo weg. Bovendien is schoonmaak Azijn je beste vriend in het huishouden; kan je mee ontkalken, gebruiken als geurvreter (grote schaal met water en een flinke scheut azijn in de keuken tijdens het koken of 's nachts in de huiskamer na een feestje met veel rokers), ramen zemen (4 delen azijn 1 deel afwasmiddel), wasverzachter (ruik je niets van; de geur vervliegt) je wasmachine heeft ook minder last van kalk en in combinatie met een schepje zout blijven je donkere kleren langer mooi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn mensen die elke ochtend ongeveer 2 uur aan het huishouden besteden. Zij hebben zichzelf aangewend om op maandag de ene kamer te doen + de was, dinsdag de volgende + strijken (?) enz.
Heb je geen afwasmachine dan in ieder geval 's avonds de afwas doen, dan begin je de volgende ochtend wat prettiger met het ontbijt.
(P.S.Is je rug nu lekker gerekt??)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of m'n rug gerekt is??? Had ik daar iets over gezegd dan?