Hoe kan ik een linoleumvloer van een nieuwe laag voorzien?

Toegevoegd na 3 minuten:
EDIT:

Graag geargumenteerde antwoorden en geen links!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Het linoleum bestaat uit verschillende gelijmde en uitgeharde stoffen. Daarop zit een toplaag van was.

Door de opbouw van het linoleum kan je niet zomaar een laagje wegschuren en er een nieuwe opleggen.

Als je de toplaag stript en er een nieuwe toplaag op laat aanbrengen zou de vloer weer helemaal goed moeten zijn. Ik zou dat zelf laten uitbesteden en offertes opvragen. Als in Google "linoleum schoonmaken" intypt krijg je tal van bedrijven.

Soms is het voldoende om de vloer machinaal te reinigen met een gewoon schoonmaakmiddel. Dergelijke machines kan je misschien wel bij de bouwmarkt huren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Onderstaande afbeelding van het strippen.

Toegevoegd na 2 minuten:
(en reinigen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ondanks dat ik één essentieel punt mis... Want hoe moet ik die toplaag aanbrengen?
En hoevaak?
Want hoe weet ik zeker dat ik met de stripper niet beide toplagen eraf haal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerlijk gezegd zou ik het zelf ook niet durven uitvoeren. Wij hebben het voor parket sowieso laten doen, maar voor parkert schuur je een flinke laag hout af en als je dat nog nooit hebt gedaan is het een lastige klus. Voor linoleum lijkt het me makkelijker met de juiste machines, maar ik vraag me af of je die bij de bouwmarkt kan lenen. Voor de was moet je ook naar een vloerenwinkel, die zouden toch ook goed advies moeten geven? Omdat het was is denk ik dat je die gewoon in moet wrijven. Je koopt het per blik. Misschien is schoonmaken eerst een optie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloerwas in een blik? Sinds wanneer? Toch wel leuk om te zien hoe stuntelig sommige antwoorden en reacties zijn op vragen op mijn vakgebied... Zal ik je dan maar het juiste antwoord geven? Je stript de linoleumvloer met een stripper. En als deze amoniavrij is dan verwijder je alleen de toplaag. Zit er wel amonia in de stripper dan verwijder je ook de onderliggende beschermlaag. En deze strippers zijn er in doorzichtige 5 ltr. cans vanaf zo'n 3 tientjes ex. BTW inkoop... Wanneer je de vloer hebt gestript en met een waterzuiger hebt droog gezuigt. Dan spoel je deze nog eens na met schoon water en een zogenoemde Amerikaanse mop... (300 - 450 gr.) Hierna laat je de vloer rustig drogen en aklimatiseren. Dit zal afhankelijk van de luchtvochtigheid tussen de 2 en 6 uur duren... Als de vloer goed droog is pak je de steel van je Amerikaanse mop en zet je inwasser hierop. Over je inwasser doe je een schapenvachtje en strijk de was gelijkmatig over de vloer. Op deze manier kan je 100 á 200 vierkantemeter per uur doen... De meeste vloerwas is na 3 á 4 uur overloopbaar en na 8 uur droog genoeg voor een eventuele tweede laag. De vloerwas heeft echter wel 24 uur bij 1 laag en 36 uur bij 2 lagen nodig om uit te harden... Als de was is uitgehard kun je de ruimte weer inruimen... Voor parketvloeren geld dezelfde procedure. Maar gebruik je in plaats van vloerwas een parketlak... En schrobmachines en waterzuigers zijn gewoon goed te huren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O ja... De plaatjes die je hebt toegevoegd. Dat deed ik al toen ik een jaar of 11 was...