Kun je een wasmachine zelf met heet water vullen om energie te besparen?

dit n.a.v. de vraag over een hot fill

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.4K
Pieter2011
13 jaar geleden
Hot-fill is vaak in combinatie met zonnepanelen.

Het beste antwoord

Het zou kunnen ja. Bij Amerikaanse modellen is het heel gebruikelijk om een aansluiting voor koud en warm water te hebben, die machines warmen het water namelijk niet zelf op.

Als je op de toevoer van een Europese wasmachine warm water aansluit spaar je opwarmkosten uit. Maar dan moet het wel voorverwarmd water uit een zonnepaneel zijn want anders ben je de energiekosten via je warmwatervoorziening toch kwijt.
Spoelen gaat dan ook met warm water, en dat is weer een beetje weggegooid geld (tenzij je het warm water via een zonnepaneel krijgt).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
inderdaad weet ik dat het in Amerika gebruikelijk is en dat het het hele land enorm veel aan energie bespaart.

Andere antwoorden (3)

Lijkt me niet. En al zou het mogelijk zijn, wat bespaar je dan precies? Je zou het water toch eerst moeten verwarmen: of op het gasfornuis (kost gas) of in de waterkoker (kost electriciteit) of je haalt direct warm water uit de kraan (kost gas).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie zou dat natuurlijk kunnen MAAR in de praktijk zal je waarschijnlijk meer energie kwijt zijn met het maken van warm water om erin te doen dan dat de wasmachine dat zelf doet, zeker als het energie laner een a label is.

Met een hoge rendementsketel zou je voordeel kunnen hebben als je veel warm water nodig hebt maar toch gooi je alweer snel een 2tal liter weg voordat je warm water hebt en verbuikt het maken van ook al de nodige energie. Warm water gemaakt via zonneenergie zou dus wel goedkoper zijn al kan je dan natuurlijk ook weer stroom op zonneenergie maken wat dan uiteindelijk het goedkoopste zal zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat ik ooit had gehoord dat er een optie is om de wasmachine op de warmwater leiding aan te sluiten maar heb nu nog niet gezocht of dit klopt

Dan zou je het water met gas opwarmen ipv met elektra hetgeen volgens mij goedkoper is.

ECHTER, de moderne wasmachines gebruiken echt maar een minimale hoeveelheid water, als je je handen 2x met warm water wast gebruik je al meer
amigo