heb een stoomstrijkijzer met waterresvoir tijdens het stomen heb ik bruine vlekken

hoe kan ik me styoomstrijkijzer reinigen????????
bruine vlekken

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
56.6K

Het beste antwoord

ook kun je beter, voordat je je vlekken pas opmerkt op je kleding, gewoon een stuk keukenrol strijken, elke keer voordat je begint.

de bruine kleur, ontstaat uit oud water, de restjes die na het strijken nog in (de nozzle) de spuitgaatjes blijft zitten. hier komen enkele tips :

1) zorg ervoor dat je met droge stoom werkt. Droge stoom is oververhitte stoom. Dat bereik je in twee stappen: 2a) zorg er voor dat je leidingen watervrij zijn en blijven (voor en na het strijken de leidingen gestrekt schuin naar beneden houden zodat al het water eruit kan lopen zonder dat er een kink of syfon in de kabel is en dit dmv een krachtige stoomstoot leegblazen) en 2b) de temperatuur op je ijzer zelf moet ook hoger dan 100 graden staan, anders krijg je daar kondensaat dat reageert met inwendige vetten, afdichtingen. Als je zo werkt kan je zelfs nooit kalk in je toestel krijgen, kalk kan je niet vervoeren dmv stoom, enkel dmv water.

2) gebruik je je stoom met te lange tussenpauses (om de 5 min eens een keertje), laat dan af en toe een stoomstoot (die extra stoomknop) zoals hiervoor beschreven, omdat de stoom in de leidingen anders kan afkoelen en terug kondenseren.

3) strijk je met het ijzer aan een temp lager dan 105-110 graden, bljif dan van je stoomgenerator af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dan is het raadzaam om je strijkijzer te ontkalken. Dit produkt is te koop bij elektrozaken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste kan je schoonmaakazijn met water mengen en je stoomstrijkijzer op heet zetten én stomen en dan je waterreservoir leeg strijken op een oude handdoek of theedoek, daarna nog een paar keer met schoon water en als het dan goed is, is alle vuil eruit en heb je geen vieze vlekken meer in je schone was... Wel goed ventileren als je dat doet trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde antwoord geven, maar dat heb je al van de tweede beantwoorder: leegstomen (bruine plekken worden door roestachtig iets veroorzaakt), op oude doek leegstrijken, reservoir vullen met verdund schoonmaakazijn. Net zolang doen dat er geen vieze stoom meer verschijnt. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet heel goed hoe je het moet stoppen maar wel hoe je het weg kan halen
1.je wast hem opnieuw voor de volgende dag
maar stel dat je hem nu aan wilt
2.dan vrijf je het eruit met kokend water