Moet ik mijn schoenen ontzouten?

Voor de kerst ben ik op mijn joggingschoenen naar het werk gegaan, omdat mijn gewone schoenen veel te glad waren. Ook tijdens de afgelopen feestdagen heb ik nog veel op mijn joggingschoenen gelopen - bij gebrek aan winterschoenen waren dat de enige schoenen waarmee ik nog enige grip had op sneeuw en ijs.

Nu is er natuurlijk veel zout (pekel) in de joggingschoenen gekomen.

Hoofdvraag:
Is het van belang, dat ik dat zout uit mijn schoenen haal?

Nevenvraag:
Zo ja, hoe doe ik dat het beste?

Toegevoegd na 33 minuten:

Volgens mij bevatten mijn joggingschoenen geen leer. Er zijn dan ook geen vlekken of kringen in te zien.

Ik heb een plaatje toegevoegd. Dit zijn niet mijn joggingschoenen, maar ze lijken er veel op.

Picture for question
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Als mijn sportschoenen vies zijn stop ik ze in de wasmachine op het wolwasprogramma. Tot nu toe zijn ze er altijd mooi schoon van geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Zout is niet zo best voor leer, dus ja. Haal het er uit.

Ik heb mijn schoenen een paar keer in een bak water gedompeld (zoder binnenzooltjes ed). Daarna de schoenen met kranten er in op een koele luchtige plaats laten drogen & opnieuw in het vet zetten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spoel het af onder lauwwarm water en daarna gelijk goed deppen. Als het weer helemaal droog is kun je de schoenen poetsen of invetten.

Soms heeft het zout zich helemaal in het leer gebeten en dan krijg je de kringen niet weg. Je kunt dan proberen met een leerreiniger zoveel mogelijk vlekken te verwijderen en vooralsnog invetten.

Voortaan altijd je schoenen goed invetten met sneeuw en ijzel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon onder de kraan. Mijn wandelschoenen spoel ik regelmatig zo aan de binnenkant uit, want zweet bevat ook zout en de hoeveelheid kan na een paar wandelingen best oplopen. Droog binnen 24 uur met een paar schoendrogers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, want anders worden het vieze kringen... dat kun je het beste doen om ze boven een stoombad te hangen (ik neem aan dat het leren sport schoenen zijn) door de stoom valt het zout eraf en worden ze ook niet klets nat, wikkel ze in een (oude) doek om te drogen....of zet ze op een droge plek om bij te komen van het stoombad...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is zeer zeker een goed idee om je schoenen te ontzouten.

zet ze 12 uur in magere melk,dan spoelen met lauw water en daarna langzaam,niet geforceerd laten drogen.
daarna op de normale manier behandelen.
13 jaar geleden
niko
13 jaar geleden
omdat daar het minste vet inzit,wat dan weer het ontzouten bevordert.
Het is inderdaad belangrijk om schoon te maken! Zeker pekel is schadelijk, bijtend. De gevolgen zijn niet direct zichtbaar, maar ze zijn er zeker wel. Dus inderdaad: afspoelen met veel water en dan goed laten drogen (niet direct bij een warmtebron).