Hoe kan ik glad strijken? Op de een of andere manier blijf ik kreukels houden.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20K

Antwoorden (7)

Het ligt een beetje aan de stofsoort, maar in het algemeen:

- Gebruik een goed strijkijzer. Het ene of het andere maakt in mijn ervaring echt uit. Een goed strijkijzer is aan de onderkant superglad, en is zwaar.

- Zet het strijkijzer zo heet als de stof aankan. Vaak is dat nog wat heter dan op het label staat, mits het strijkgoed vochtig is en je het ijzer niet te lang op één plek laat rusten. Dit geldt overigens natuurlijk niet voor synthetische stoffen die smelten bij een te hoge temperatuur. Vooral overhemden kunnen vaak een hogere temperatuur aan dan op het label staat. Dit geldt alleen niet voor de kraag en manchetten, strijk die dus eerst, op de aangegeven temperatuur, voordat jet het ijzer een stand heter zet.

- Strijk de stof vochtig. De stoom/sprayfunctie van je strijkijzer helpt daarbij, maar het werkt nog beter om te strijken als het wasgoed überhaupt nog niet helemaal droog is. Terwijl het droogt worden de kreuken namelijk gefixeerd, als je dat voor bent, wordt je strijkgoed een stuk gladder. Als het na het strijken dan nog niet helemaal droog is, kun je het nog even uithangen om het laatste vocht te laten verdampen.

- Strijk recht op de stofrichting. Als je het strijkijzer in cirkels of schuin over de stof beweegt, bestaat het risico dat je de stof uit vorm 'trekt' (daarom is een superglad strijkijzer ook zo belangrijk) en dan krijg je het bijna niet meer glad. Er ontstaan dan bobbels, waardoor je al snel kreuken de stof in strijkt in plaats van eruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dit ook wel eens als ik te gehaast ben om iets snel even te strijken. Vooral zorgen dat je er de tijd voor neemt en vooral niet te snel klaar willen zijn met strijken. Dat werkt bij mij tenminste wel altijd...

Het kan ook zijn dat het dek van je strijktafel gewoon niet strak ligt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet teveel in de wasmachine, daar begint het mee, dus niet volproppen.

op een niet al te hoog toerental centrifugeren 1200 max.

wasverzachter gebruiken

als de machine klaar is, direkt ophangen

uitslaan voor dat je het ophangt

anti kreuk programma gebruiken als dat op de machine zit

niet te lang op de lijn laten hangen zodat het kurkdroog is

is het toch te droog, neem een plantenspuit, spray op bijv. de theedoek, rol hem op en ga zo verder met alle spullen, ook overhemden. er liggen nu vochtige rolletjes in je wasmand.
dan ga je strijken met een stoomstrijkijzer, gevuld met water.

kijk goed of je de juiste stand hebt gekozen, of het ijzer hoog genoeg staat en stoom geeft.

zet een gezellig muziekje aan

werkze !

http://www.youtube.com/watch?v=rc6wmWblfqU
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het wordt in ieder geval een stuk meer kreukelvrij als je de was niet in de droger doet maar ophangt. Daarnaast is detemperatuurinstelling van de strijkbout erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een ontzettend goed stoomstrijkijzer maar bij sommige overhemden is het inderdaad wat lastig om ze glad te strijken, dan gebruik ik er een plantenspuit bij en spuit ik wat water op de stof en dan de strijkbout erop, werkt perfect!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik gebruik de droger vooral als strijk-apparaat.
Dit gelooft natuurlijk niemand, maar het kan echt!

Bij ons gaat (vrijwel) alles in de droger.
Blouses e.d. kun je met maximaal 5 of 6 tegelijk in de droger doen. Haal ze er nog warm (beetje klam) uit en dan gelijk netjes ophangen.

De meeste blouses zijn dan echt goed. (Vooral de duurdere, met minder katoen enzo) Maar het is verbazingwekkend hoeveel blouses gewoon in de droger kunnen en hoe goed ze er uit komen.
Katoen is wat lastiger.
Bij bepaalde stoffen moeten boorden enzo nog ff nagestreken worden.

T-shirts gaan helemaal prima. Als je ze warm opvouwt, zijn ze hartstikke mooi glad.

Hou bij aanschaf rekening dat dingen wat krimpen.
Dat wordt als reden aangevoerd om het niet in de droger te doen; maar dat is gewoon onzin.
Nieuwe kleding doen we de eerste keren niet in de droger.

Pas wel op dat je kleding niet in een te heet programma doet, want dan krimpt het meer dan je lief is.

Probeer het anders eerst uit op wat oudere kleding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik prop niet in de wasmachine en ik hang mijn kleren z.s.m. na het wassen op en breng ze in vorm bij het ophangen. Ik gebruik eventueel een kleerhanger.
Ik heb twee strijkijzers en eentje is een stoomstrijkijzer.
Alleen als het echt moet dan wordt bij mij een kledingstuk gestreken. Als het nog niet kurkdroog is dan gaat het strijken veel beter.
Zijn de kreukels hetzelfde als van normaal gebruik? Als dat zo is dan zou ik er niet moeilijk over doen.