Hoe kan ik weer op mezelf staan?

Na een jaar samenwonen ben ik weer op mezelf. Ik wil weer voor mezelf zorgen, ik vind dat moeilijk, omdat ik bang ben dat ik minder voor mezelf en het huis ga zorgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Breng regelmaat in je leven. Na het werk boodschappen doen koken. Elke dag iets doen in je huis maak er een route van. Je huis in een week door.
13 jaar geleden
Wekelijkse huishoudschema

* 1 x per week het verschonen van het bed en het luchten van het beddengoed
* 2 x per week het schoonmaken van de wc, (handig om dit tussendoor nog een keer met een wegwerpschoonmaakdoekje te doen)
* 1x per week de douche schoonmaken en de wastafel en het dweilen van de vloer in de douche ( ook hier kan het handig zijn om dit nog een keer bij te houden in de week dmv een wegwerpschoonmaakdoekje)
* 1x per week afnemen/ afstoffen van de vensterbanken, kasten, tafels, deurklinken en het huis grondig stofzuigen, dat wil zeggen alle hoeken en ook het plafond
* 1x per week de woonkamer stofzuigen maar dan minder grondig als bij de andere schoonmaakbeurt. Wanneer er huisdieren in huis zijn is het verstandig om dagelijks stof te zuigen.
* 1 x per week dweilen van de vloer, 3 x per week het dweilen van de keukenvloer, doorgaans de ruimte waar het meest geknoeid wordt.

Ga verder elke dag onder de douche en het zal prima met je gaan;-)

Wat hier boven staat is maar een richtlijn he...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En elke dag een schone onderbroek en schone sokken ;-)
Komt goed. Ik denk als je je aan bovenstaand schema houdt, dat het bij jou altijd spik en span is! Een tandje minder kan ook nog best. Maar de clou zit hem in de regelmaat.
Vaste patronen aanbrengen zoals ontbijt, lunch en avondeten en schoonmaaktijden! Dit kan met een rooster, zorg ervoor dat je ook een vrije dag in je rooster hebt qua schoonmaak zodat je een keer kan schuiven!
Probeer je aan het rooster te houden maar maak het niet heilig! Heb je zin om een keer op maandag ook de dingen voor woensdag te doen dan kan dat of juist helemaal niets! Prima maar wees dan wel eerlijk naar jezelf en doe het dan wel een andere dag!

En als je altijd netjes achter jezelf opruimt, afwast en in de wasmachine gooit dan ben je al een heel eind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vader is nu ook alleenstaand en ik vind het zo knap dat hij elke dag voor zichzelf alleen kookt. Hij zegt dattie het niet echt leuk vindt (en ook niet om alleen te eten), maar hij weet dat je goed en gevarieerd moet eten. Hij kookt meestal voor een paar dagen en vriest het ook wel in, zodat het alleen nog maar goed verwarmd hoeft te worden.
Samen met de eerder gegeven (poets)antwoorden moet het je zeker gaan lukken!! Goed voor jezelf zorgen is soms een beetje streng zijn voor jezelf en soms jezelf lekker verwennen!!
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat je jezelf ook best tijd mag geven om aan de nieuwe situatie te wennen. Dus juist niet te streng zijn voor jezelf, vooral leuke dingen proberen te doen.

Ik zou bijna zeggen dat het poetsen in huis ook niet zo'n urgentie heeft, TENZIJ je merkt dat je wegzakt in een soort apathie, EN/OF dat je alles heel erg verwaarloosd. Dan moet je jezelf wel een schop onder je kont geven.

Ieder doet de dingen toch op zijn eigen manier. Diep in je hart weet je of je niet goed voor jezelf en/of je huis zorgt, als dat zo is moet je het aanpakken maar zoals gezegd, als je vooral denkt dat je iets zou moeten alléén omdat het moet zou ik zeggen, gewoon laten en leuke dingen proberen te doen
amigo