hoe maak je olieverfschilderijen schoon

Aanslag op oude schilderijen, hoe kan je dat veilig zelf schoonmaken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32K

Het beste antwoord

In ieder geval niet met wasbenzine, terpentine of iets agressiefs en altijd overdag, met veel licht erbij.
Is het schilderij van voor 1940, dan is het waarschijnlijk gevernist. In dat geval niet zelf doen.
Is het nieuwer, dan zoveel mogelijk droog doen met een zacht borsteltje en watjes. Niet wrijven, geen kracht uitoefenen.
Als de verflaag geen barstjes vertoont kan je het proberen met water of water met heel weinig afwasmiddel erbij. Zorg dat het water niet bij het canvas komt. Probeer eerst een klein hoekje uit met een vochtig wattenstaafje. Ook nu niet te hard wrijven.

Een alternatieve methode zijn vlokken van het deeg uit het binnenste van een heel vers brood. Deze nemen stof heel makkelijk op. Gebruik je vingers en een borsteltje. Borstel aan het eind ook al het deeg weg.

Maar als het schilderij duur, oud of dierbaar is, overweeg dan om het aan een vakman over te laten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Door met een ui er voorzichtig overheen te wrijven. Raar maar het schijnt goed te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schijnt erg riskant te zijn: http://www.schilderijenrestaurator.nl/schilderijen-schoonmaken.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ok ben gelijk gebombardeerd met minnetjes ;-).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, dat was ook weer niet mijn bedoeling... Alleen het zou zonde zijn dat daardoor een wellicht kostbaar schilderij beschadigd zou worden.
Er zijn over het algemeen veel soorten vervuilingen en vuil. Ik zou er niet zelf mee gaan rommelen maar een vakman inschakelen. Als je niet weet of het schilderij het wel waard is, laat het dan eerst taxeren bij een kunsthandel of antiquair.

Kijk eens hier voor de aardigheid welke resultaten er geboekt kunnen worden met schoonmaken: http://www.schilderijenrestaurator.nl/schilderijen-schoonmaken.htm

Toegevoegd na 2 minuten:
Bovenstaande link geeft trouwens ook meer info over schilderijen schoonmaken en wat je vooral niet moet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wil je zonder risico een schilderij schoon maken, neem dan een rauwe aardappel, snij hem in tweeën, en ga er mee , met de vlakke afgesneden kant, in draaiende bewegingen over het schilderij, hierna afspoelen met koud water, zo nodig een aantal keren herhalen.
De vernislaag is er meestal af te krijgen met een zacht doekje met spiritus, ook nu maak je draaiende bewegingen.
Doe het rustig aan en neem er je tijd voor, je bent er wel een paar uur mee bezig, als alles schoon en droog is, het schilderij vernissen met retoucheervernis, na een jaar met schilderijvernis.
Zijn je schilderijen erg kostbaar, laat het dan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is het schilderij gevernist??? Is het met olieverf geschilderd , of met acrylverf? Ga dat eerstens even na.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vraag gaat over aanslag op oude schilderijen.
Oude schilderijen zijn altijd gevernist, dus daar ben ik even van uit gegaan, verdere informatie ontbreekt.
Oude schilderijen zijn nooit van acrylverf gemaakt.
Maar ook zal de aardappel prima werken op deze acrylverf.
De aanslag is meestal rook en vet en zit er geen vernis op het schilderij, kan je er ook niets afhalen, dat zie je meteen na het schoon maken.
Maar ergens heb je wel gelijk hoor, maar ik ben bang dat de vraagsteller er totaal niets van af weet.
Er kan nog zoveel mis zijn met schilderijen tot los zittende verf aan toe, verteerd linnen,verkeerd toegepaste restauratie , houtworm in het raamwerk, het doek wat te slap zit, barstjes in de verf, enz. enz.
ja moet je dit allemaal vragen?
Ik zag hierboven dat er ook een site bij was vermeld, dus heeft de vraagsteller al veel informatie.
Dus heb ik het maar simpel gehouden.
Groeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ steketee, heb de site even bekeken, maar heb nergens kunnen vinden hoe je het moet schoonmaken, alleen maar waarschuwingen, het is een commerciële site, alleen bedoelt om zelf wat te verdienen.