Wat is het beste middel tegen kalkaanslag op wandtegels?

Het zit er nog op van de vorige bewoners en het lijkt wel alsof het er is ingebrand. Azijn, antikal, of zelfs een professioneel anti-kalkmiddel van taski heeft hier niet geholpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Nah, net stond de vraag er nog niet bij dat die al eerder gesteld was en kon ik ook nie met zoeken vinden. Even daar lezen anders verwijder ik hem hier weer.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ok, dat gaat dus over vloertegels, en ik kan op wandtegels dus geen gedrenkte handdoeken leggen. Iemand dus nog goede tips voor wandtegels? Ze zijn hoogglans dus dan lijken me ze niet echt poreus toch?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik laat het er niet langer intrekken dan maximaal de aangegeven duur op de verpakking want omdat het hoogglans tegels zijn ben ik ook nog wel bang om het glazuur aan te tasten waardoor ze er straks helemaal niet meer uit zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een kango. Geeft wel een beetje stof, maar dan is de kalklaag definief van de tegels... ;-)

Het beste antwoord

Dat is gewoon een kwestie van lange adem - en dan heb je nog geluk dat het de wandtegels zijn en niet - zoals bij mij - de leidingen van het toilet enzo, waar ik al ettelijke maanden (!) vecht tegen 20 jaar kalkaanslag.

Het enige dat je kunt doen is keer op keer op keer behandelen met een antikalkmiddel (waarbij azijn echt net zo goed is als het duurst denkbare goedje). Natte lappen op een muur is onderdaad lastig, maar je kunt ze wel steeds opnieuw natmaken / insproeien en even laten intrekken / opdrogen etc.

Echter.....met insprayen en vegen alleen krijg je het niet weg. Je zult heel veel en heel lang en heel hard met schuursponsjes / pannensponsjes in de weer moeten. Om het echt helemaal 'vanzelf' te laten oplossen, zou je de hele muur twee weken in de azijn moeten leggen (en dat lukt nu eenmaal niet), dus zit er weinig anders op dan de natuur een handje helpen.

Uiteindelijk, uiteindelijk krijg je alles wel weg (mits het kalk is en geen andere rare door- of aanslag natuurlijk). Leg maar eens een ei een week in een glas azijn : dan is van de hele buitenste (kalk)laag geen spoortje meer te bekennen. Dus vreten doet het wel.

Volhouden dus ; de aanhouder wint.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ik ook. weet er alles van....

Andere antwoorden (6)

Een schuursponsje met tandpasta werkt goed.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als wandtegels eenmaal ontdaan zijn van de kalk aanslag deze wekelijks afdoen met water waarin een scheut schoonmaak azijn zit.Deze verwijderd de kalkaanslag weer en brengt de glans weer terug op de tegels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zou een stoommachine hier niet een handje kunnen helpen (met al die antikal middelen vooraf voor de voorweek)?
amigo
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, een stoomapp doodt bacterien maar lost geen kalk op.
hoge druk reiniger en een vrije zondag !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dan vliegen alle tegels van de wand af. Kun je ze toch nog weken.
ik gebruik altijd bleu wonder en dat werkt perfect! en eenmaal schoon doe ik wekelijks met een fles met sproeikop en verdunde bleuwonder de tegels besproeien en maak hem de dag er na schoon. dit werkt hier prima

succes
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het gedaan met cillet bang wel die met de oranje spuitkop gebruiken die is er voor vuil en kalk .
En het heeft bij mij wel goed geholpen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het schoongekregen met Harpic Max Power Plus (die zwarte flessen) toiletreiniger. Zelfs de voegen werden mooi wit. Er zit zoutzuur in, dus dat zal het geheim van de smid wel zijn. Succes!